maandag, 21 oktober 2019

Voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes

Kwaliteit boven kwantiteit

Er is een voedingsrichtlijn voor mensen met diabetes, opgesteld door de Nederlandse Diabetes Federatie. Het belangrijkste verschil met de adviezen van 'vroeger': het gaat minder om de hoeveelheden, maar meer om de kwaliteit van de voeding. En dan gaat het om de gehele voeding, en niet om afzonderlijke voedingsmiddelen of voedingsstoffen. De richtlijn geldt zowel voor mensen met diabetes type 1 als 2.

Vroeger kregen mensen met diabetes het advies om weinig vet te eten en een ruime hoeveelheid koolhydraten. Dit advies is nu losgelaten. Er is namelijk geen optimale verdeling, die is voor ieder persoon verschillend. Wat wél heel belangrijk is: de kwaliteit van de koolhydraten en de vetten.

Koolhydraten: volkoren, peulvruchten, groenten en fruit

'Weg met de bewerkte producten!', zegt de Nederlandse Diabetes Federatie (NDF). Als je koolhydraten eet, zorg dan dat ze hoog van kwaliteit zijn. Dat betekent dat die koolhydraten niet zorgen voor snelle pieken in de bloedsuikers en dat ze ook rijk zijn aan vezels, vitamines en mineralen. De beste koolhydraatrijke producten zijn volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten en fruit. Bewerkte producten en geraffineerde koolhydraten worden afgeraden. Denk aan wit brood en pasta, suiker, zoet beleg, frisdranken en snacks.

En hoeveel koolhydraten kun je dan eten als je diabetes hebt? Dat is persoonlijk. Veel mensen met diabetes hebben er baat bij om de hoeveelheid koolhydraten te beperken, zeker als ze ook nog willen afvallen.

Vet: noten, olie, vis en zuivel

Mager eten als je diabetes hebt? Dat is verleden tijd. De totale hoeveelheid vet hoeft niet meer per se beperkt te worden. Wat vooral telt, is de kwaliteit van de vetten. Onverzadigde vetten hebben de voorkeur, zoals in vette vis, noten en plantaardige olie. Grappig genoeg vindt de NDF de verzadigde vetten in zuivel niet zo’n probleem: volle yoghurt of kaas kan dus best. Onderzoek laat namelijk zien dat zuivel kan beschermen tegen het ontstaan van diabetes type 2.

Als je overgewicht hebt, kan het zinvol zijn om wel op vet te letten. Maar je kunt ook afvallen door juist de koolhydraten te beperken. Wat werkt, dat is voor ieder persoonlijk.

Mediterraan dieet

De NDF vindt het mediterrane voedingspatroon een prachtig voorbeeld van een gezonde diabetesvoeding. In de mediterrane landen wordt veel groenten en fruit gegeten, veel vis, noten en een beperkte hoeveelheid vlees en zuivel. Het belangrijkste is misschien nog wel dat de mediterrane voeding zo 'puur' is. Van oudsher worden er weinig bewerkte producten zoals snacks, pakjes en zakjes, snoep en snacks gebruikt.

Ook als je (nog) geen diabetes hebt

Heb je geen diabetes maar komt het wel in de familie voor? Of heb je last van overgewicht, met name rond je buik? Dan zijn de voedingsadviezen van de NDF ook heel geschikt voor je. Deze kunnen namelijk ook het risico op het ontstaan van diabetes type 2 beperken.

Het complete advies van de NDF is hier te downloaden. Als je diabetes hebt, kun je deze nieuwe richtlijnen ook met je diëtist bespreken.