donderdag, 12 december 2019

Diabetes? 10 redenen om koolhydraten te beperken

Gezond eten met diabetes

Steeds meer diëtisten en artsen schrijven een koolhydraatbeperkt dieet voor bij patiënten met diabetes type 2. Dat doen ze omdat ze er goede resultaten mee behalen. Langzamerhand raakt ook de wetenschap overtuigd van het koolhydraatarm dieet bij diabetes type 2, zo bleek onlangs uit een optelsom van heel veel onderzoeken naar dit onderwerp.

10 goede redenen om koolhydraten te beperken als je diabetes hebt:

  1. Het koolhydraatbeperkt, ook wel koolhydraatarm genoemd, dieet werkt het beste als het gaat om het stabiliseren van de bloedglucosespiegels. Minder koolhydraten eten zorgt ervoor dat er minder hoge pieken zijn, en ook minder diepe dalen. De bloedsuikers zijn dus stabieler.
  2. Diabetes type 2 komt veel voor bij mensen met overgewicht. Veel van hen zijn te zwaar geworden omdat ze (ongemerkt) te veel snelle koolhydraten eten en drinken. Denk aan frisdrank, vruchtensap, koek, snoep, snacks en kant-en-klaarproducten. Het weglaten van die koolhydraten zorgt dat je afvalt en dat de voeding gezonder wordt. Alleen de snelle koolhydraten weglaten is soms al afdoende, maar je kunt ook koolhydraatrijke producten als brood, pasta, rijst en aardappelen (tijdelijk) skippen uit het dieet.
  3. Zelfs als je niet afvalt, heeft een koolhydraatbeperkt dieet al een gunstig effect op de bloedglucosewaardes.
  4. Maar als afvallen wél gewenst is, is het goed om te weten dat een koolhydraatbeperkt dieet vaak heel effectief is. Dat blijkt uit tal van onderzoeken.
  5. Een koolhydraatbeperkt dieet is niet lastig om te volgen. De 'dieettrouw' is vaak beter dan bij andere diëten. Veel mensen zeggen dat ze door het koolhydraatbeperkte dieet minder energiedipjes hebben en minder zin in snoepen, snacken en tussendoortjes. Veel mensen vinden het dieet ook lekkerder en gevarieerder. Denk alleen maar aan de lunch. Als je het brood laat staan en in plaats daarvan lunchsalades en soepen eet, wordt je eten veel gevarieerder.
  6. Als je koolhydraten vervangt door eiwitten en vetten, zoals kip, vis, noten en avocado, ben je vaak meer verzadigd en heb je minder de neiging om te veel te eten. Dat komt omdat de 'dooreetfactor' van koolhydraatrijke producten als brood en pasta hoger is dan die van vis, kip of salades.
  7. Een koolhydraatbeperkte voeding bevat in verhouding meer vet dan een gewone voeding. Maar dat is helemaal niet erg. Vetten zijn helmaal niet zo ongezond als we vaak denken.  Je hoeft niet bang te zijn dat het vet zorgt voor een verhoging van het  cholesterolgehalte of een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Waarschijnlijk is het juist de combinatie van koolhydraten en verzadigd vet die zorgt voor het dichtslibben van de aderen. Wel moet hierbij gezegd worden dat té veel vet natuurlijk ook niet goed is.
  8. Een koolhydraatbeperkt dieet zorgt ervoor dat de triglyceriden in het bloed dalen en dat het gezonde HDL cholesterol stijgt. Dat is allebei gunstig.
  9. Uit een aantal onderzoeken is gebleken dat patiënten met diabetes type 2 die een koolhydraatarm dieet volgen en voldoende afvallen, minder medicatie nodig hebben en soms zelfs helemaal kunnen stoppen. Patiënten met diabetes type 1 kunnen met gezondere voeding met minder koolhydraten meestal toe met minder insuline.
  10. Een koolhydraatarm dieet heeft geen bijwerkingen, en medicijnen juist wel. Sterker nog, een goed samengesteld koolhydraatbeperkt dieet bevat ruime hoeveelheden vitamines, mineralen en vezels. Mensen voelen zich daardoor kiplekker en energiek.