zondag, 22 september 2019

Op dieet bij eczeem?

Gezond eten voor je huid

Of er een dieet bestaat tegen eczeem? Daar kunnen we duidelijk over zijn. Nee, in de meeste gevallen niet! Wel helpt gezond eten in het versterken van de barrièrefunctie van de huid.

Eczeem ontstaat niet door het eten van bepaald voedsel en wordt er meestal ook niet erger door. Wel kan het zo zijn dat iemand met eczeem eerder een voedselallergie ontwikkelt. Je moet aan een voedselallergie gaan denken als er behalve de eczeem ook andere klachten ontstaan na het eten van bepaalde voedingsmiddelen. Denk aan huiduitslag over het hele lichaam (niet alleen op de bekend eczeemplekken), maag- en darmklachten als overgeven en diarree of hoesten en een piepende ademhaling. In die gevallen is het nodig te onderzoeken wat de oorzaak is van de allergische reactie. Dat kan bijvoorbeeld met een eliminatie-provocatiedieet.

Het eliminatiedieet

Het eliminatiedieet wordt geadviseerd bij verdenking op allergie. Het is dus geen dieet dat je gaat volgen omdat je eczeem hebt en wilt zien of je klachten minder worden en het is ook geen dieet dat je volgt om eczeem te voorkomen. Het is een dieet om te achterhalen waar je allergisch voor bent. Soms is de relatie tussen klachten en bepaalde voedingsmiddelen heel duidelijk, maar meestal is niet precies aan te geven waardoor de klachten erger worden. In zo’n geval is het onderzoeken waar iemand allergisch op reageert een flinke kluif. Daarvoor is dat eliminatiedieet. Dit is een tijdelijk dieet dat niet geschikt is om langere tijd te volgen. Bij dit dieet worden alle mogelijk allergene voedingsmiddelen (dat zijn voedingsmiddelen waarop het lichaam allergisch zou kunnen reageren) uit de voeding weggelaten (geëlimineerd). Denk bijvoorbeeld aan eieren, vis, noten, tarwe, bepaalde kruiden en melk. Als de klachten na het volgen van dit dieet verdwijnen, worden de voedingsmiddelen stuk voor stuk weer ingevoerd. De reactie van het lichaam houdt men dan strikt in de gaten. Als er weer een reactie optreedt, moet het voedingsmiddel weer geschrapt worden. Verdwijnt de klacht, dan is daarmee aangetoond dat er relatie is tussen de klacht en het voedingsmiddel. Een voedingspatroon zonder dit voedingsmiddel houdt iemand dan klachtenvrij. Een diëtist kan helpen een gezonde voeding zonder die producten samen te stellen. Ook als het gaat om lezen van etiketten en producten herkennen waarin de allergenen verwerkt zijn.

Nikkelarm dieet

Er zijn dus geen diëten tegen eczeem zelf, behalve bij een nikkelcontactallergie. Als deze allergie zeer ernstig is, kan wel een dieet met zo min mogelijk nikkel nodig zijn om eczeem te beperken. Omdat het mineraal nikkel in heel veel producten van nature voorkomt, is een voeding vrij van nikkel zo goed als onmogelijk. Veel nikkel zit er in cacao en chocolade, drop, noten en volkoren producten. Maar ook peulvruchten, sojabonen, sojaproducten en pinda’s bevatten veel nikkel. Een diëtist kan helpen met het samenstellen van een gezonde voeding met zo min mogelijk nikkel om de klachten te beperken.

Gezond kiezen

Diëten tegen eczeem zijn er niet, maar als er iets is dat ondersteunend werkt bij eczeem dan is het gezond eten. Hoe gezonder je eet hoe beter dat is voor de huid. De vitamines en mineralen uit je voeding ondersteunen namelijk de opbouw van een gezonde huid. Gezond kiezen betekent elke dag veel groente en fruit, volkoren producten, een paar zuivelproducten per dag, kiezen voor gezonde vetten, veel water drinken en regelmatig vis eten. Neem bij voorkeur pure producten zonder onnodige toevoegingen en laat suiker, frisdrank, snoep en snacks zoveel mogelijk achterwege. Eczeem zal er niet door genezen, maar omdat je de natuurlijke functie van de huid ondersteunt met gezonde voeding kan het eczeem wel veel rustiger worden.

Bron(nen):