donderdag, 17 oktober 2019

Eerste hulp bij te veel eten

5 tips voor de balans

Een gezellig avondje in een restaurant, met de hele familie gourmetten of een feest met de lekkerste hapjes. Iedereen gaat zich wel eens te buiten en eet meer dan goed voor hem is. Maar is zo’n uitspatting nu echt zo slecht voor je? Verpest je dan meteen je dieet of gezonde voedingspatroon?

Het goede nieuws is dat een maaltijd niet meteen je hele leefstijl verpest, als je de rest van de tijd gezond eet en voldoende beweegt. Je moet al gauw 7.000 kilocalorieën binnenkrijgen om een kilogram vet aan te komen, dus de kans is niet groot dat je een avondje uit de band springen meteen op de weegschaal ziet.

Geef je zelf dus toestemming om af en toe te genieten. Als je daarna maar weer terugvalt in je gezonde leefpatroon of dieet. Het belangrijkste is dat je niet altijd te veel eet en drinkt. En daarin schuilt het probleem. Want voor de meeste mensen is overeten niet iets wat ze maar eenmalig doen. Als je elke dag 500 kilocalorieën meer eet dan je nodig hebt, kom je op den duur wel kilo’s aan.

Tips

Een schuldgevoel na een avondje lekker eten is dus niet nodig, maar toch is het slim om zo snel mogelijk weer de gezonde weg op te gaan. Deze tips helpen je:

1. Laat je niet uit het veld slaan als je een keer echt te veel hebt gegeten. Leg je er bij neer, val terug op je gezonde eetpatroon en probeer de volgende keer iets beter op je porties te letten.

2. Sla de dag na het feest geen maaltijden over. Door een maaltijd over te slaan, heb je op een later moment meer honger en is de kans groter dat je je dan weer overeet.

3. Probeer de dagen na je uitspatting gevarieerd en gezond te eten. Eet vooral veel groente en fruit en gebruik minder verzadigd vet.

4. Vermijd de weegschaal de dag na een feestje. Dit is niet omdat je meteen kilo’s bent aangekomen, maar omdat je lichaam waarschijnlijk veel water vasthoudt. Zout is hiervan de veroorzaker.

5. Beweeg, maar doe dit met mate. Ga bijvoorbeeld met de fiets naar je werk, maak een stevige wandeling of ga sporten. Ga jezelf niet overtrainen: de kans is dan groot dat je een blessure oploopt. En dat verpest je standaard beweegroutine weer.

Voorkomen

Natuurlijk is het nog beter om te veel eten te voorkomen. Luister dus altijd goed naar je lichaam: dat geeft vanzelf aan wanneer je genoeg gegeten hebt. Las ook af en toe een pauze in, waarschijnlijk zal je eetlust daarna minder zijn. Eet ook niet de hele dag door, want daardoor krijg je alleen maar meer trek in eten.

Bron(nen):