maandag, 16 september 2019

Uitleg bij de apotheek: is het verplicht?

En waarom moet je er voor betalen?

Veel patiënten ergeren zich er groen en geel aan: voordat je een medicijnen meekrijgt van de apotheek, moet je eerst uitleg over het geneesmiddel aanhoren. En dat kost ook nog geld.

Bij de apotheek krijg je een ‘begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel’ (BNG) als je een nieuw medicijn krijgt voorgeschreven of als het langer dan een jaar geleden is dat je het geneesmiddel kreeg. Sinds 1 januari 2014 moeten apothekers dit gesprek apart declareren bij de zorgverzekeraar van de patiënt. Het gaat om ongeveer 6 euro per gesprek. Daar komt 6 euro bij die je standaard betaalt voor de dienstverlening als je een medicijn ophaalt. Het precieze bedrag hangt af van de afspraken tussen je apotheek en zorgverzekeraar. De verzekeraar trekt dit bedrag vervolgens van je verplichte eigen risico af.

Vóór 2014 kostte de uitleg ook al geld, maar dat was minder zichtbaar omdat het bedrag werd doorberekend in de kosten van het medicijn. De overheid wilde deze kosten zichtbaar maken voor de patiënt. Maar aangezien veel patiënten boos reageren - de helft van de apothekers zegt daarvan bijna dagelijks last te hebben - wordt dit binnenkort teruggedraaid. Vanaf 1 januari 2016 worden de kosten voor de uitleg weer ‘verstopt’ en net als voorheen doorberekend in de kosten voor het medicijn.

Wat heb je aan die uitleg?

De uitleg van de apotheker is bedoeld om geneesmiddelen goed en veilig te gebruiken. Het gebruik van medicijnen op recept is niet zonder risico’s.

Wat mag je ervan verwachten?

De apotheker geeft praktische informatie, zoals: hoe moet je het medicijn innemen en welke bijwerkingen kunnen er zijn? Ook controleert de apotheker zaken zoals de dosering en de duur van de behandeling. Verder kijkt de apotheker of een geneesmiddel goed samengaat met eventuele andere medicijnen (of zelfzorgmiddelen) die je gebruikt, en of je niet overgevoelig bent voor een van de bestanddelen. Je krijgt ook schriftelijke uitleg, in ieder geval een bijsluiter.

Kan ik de uitleg weigeren?

Nee. Ook niet als je een medicijn langer dan een jaar geleden al hebt gebruikt. En evenmin als je arts alles al duidelijk heeft uitgelegd. Veel patiënten proberen onder het gesprek uit te komen door weg te lopen. Weiger je de uitleg, dan is de kans groot dat de apotheker het geneesmiddel niet meegeeft. En ook al loop je weg, je moet tóch voor de uitleg betalen.

Wat kun je zelf doen?

  • Let erop of de uitleg terecht in rekening wordt gebracht. Heeft het gesprek werkelijk plaatsgevonden? En is het geneesmiddel echt nieuw voor je? De apotheker kijkt daarvoor in je dossier; staat daar níet in dat je het middel in het afgelopen jaar hebt gebruikt, dan wordt het tarief voor uitleg in rekening gebracht. Maar misschien heb je het middel in die periode bij een andere apotheek gehaald, of kreeg je het in het zieken­huis. Als je dit meldt, kan de apotheker dit proberen te achterhalen.
  • Gaat het om een medicijn dat je al kreeg maar waarvan ­alleen de sterkte is veranderd? Dan mag de apotheker geen kosten berekenen voor uitleg.
  • Krijg je geen of onvolledige uitleg als je een nieuw medicijn ophaalt? Spreek de apotheker daar dan op aan. Je betaalt er namelijk wél voor. Bij een steekproef van de Consumentenbond in 2014 bleek dat slechts 1 van de 39 bezochte apotheken zich helemaal aan alle regels voor de uitleg hield.
  • Benut de uitleg om zelf ­vragen te stellen. Bedenk van ­tevoren wat je wilt weten over het medicijn. Vragen stellen kan altijd, ook tussendoor. Veel mensen ­denken dat de meter dan gaat ­lopen en dat ze hiervoor moeten betalen, maar dat is niet zo. 

Bron(nen):