dinsdag, 15 oktober 2019

Griep? Hier knap je van op!

9 voedingstips voor als je niet lekker bent

Ben je verkouden of heb je de griep? Grote kans dat je eetlust minimaal is. Toch kun je je beter gaan voelen wanneer je wel iets eet. Bijvoorbeeld een kopje kippensoep of een ijsje. Negen voedingstips waarvan je opknapt als je je grieperig voelt.

Als je ziek bent, heb je misschien helemaal geen zin in eten. Maar eten geeft je lichaam energie en dat heb je nu precies nodig om te herstellen.

Van de volgende voedingsmiddelen knap je op:
 

Tip 1: Een sandwich met kip

Kip is rijk aan eiwit, een belangrijke voedingsstof. Als je verkouden bent, proef je vaak minder. Voeg voor de smaak daarom een beetje cranberrysaus op de sandwich toe.

Tip 2: Een ijsje

Een ijzig koud ijsje kan een pijnlijke, gezwollen en/of droge keel verzachten. Ook kan het helpen om voldoende vocht binnen te krijgen tijdens de griep. Tijdens een verkoudheid of griep is het superbelangrijk om voldoende vocht binnen te krijgen. Maak zelf ijsjes van bijvoorbeeld pure vruchtensap.

Tip 3: Groentesap

Waarschijnlijk heb je geen zin om in de keuken te staan om een salade of iets anders te maken. Neem om groente binnen te krijgen een glas tomatensap of bietensap. Meer zin in een zoete smaak? Ga dan voor een glaasje versgeperste sinaasappelsap.

Tip 4: Kippensoep

Geen verrassing, kippensoep hoort natuurlijk thuis in dit overzicht van voedingsmiddelen die goed voor je zijn tijdens een griepje of verkoudheid. Al eeuwenlang krijgen mensen het voorgeschoteld tijdens griep en verkoudheid. Het heeft niet voor niets de bijnaam Joodse penicilline. Van een kopje goed hete kippensoep begin je meteen te zweten, gaat je neus open en komt het slijm los.

Tip 5: Geroosterd brood

Neem bij de kop kippensoep een geroosterde boterham of een cracker. Als je maag niet veel kan hebben, is dit het beste wat je kunt nemen.

Tip 6: Knoflook

Durf je het aan, een beetje knoflook door de soep? Knoflook zou namelijk erg gezond zijn. Niet alleen versterkt het je immuunsysteem, ook zou het luchtweginfecties bestrijden. Daarnaast wordt er gezegd dat knoflook een antibacteriële werking heeft. Dit is echter onvoldoende wetenschappelijk bewezen.

Tip 7: Gember

Buikpijn? Misselijkheid? Gember is een huismiddeltje dat vaak wordt gebruikt om deze symptomen te verzachten. Verschillende wetenschappelijke studies suggereren dat gember helpt bij het bestrijden van ontstekingen. Voeg het vers geraspt toe aan ander voedsel of neem een glas gemberthee of gemberbier.

Tip 8: Hete thee

Groene, oolong en zwarte thee zijn rijk aan antioxidanten. Oolong is half gefermenteerde thee, tussen zwarte en groene thee in, met een kenmerkende notige smaak. Ademhalen in het stoom van de thee helpt bij verstopping van de neus. Voeg een lepel honing en een scheutje citroen toe om je zere keel te verzachten.

Tip 9: Banaan

In zijn geheel of gepureerd, een banaan is erg veilig om te nemen en zal niet snel 'verkeerd' vallen. Een banaan is vaak het eerste dat artsen aanbevelen bij herstel na een buikgriep. In vergelijking met ander fruit bevat een banaan weinig vitamine C, maar veel voedingsvezel, kalium en zetmeel.

Bron(nen):

  • WebMD