donderdag, 17 oktober 2019

Lijnen en je weerstand behouden

Lang leve de weerstand

Dof haar, een slap gevoel, een hardnekkige verkoudheid die maar niet overgaat. Als je fanatiek aan het afvallen bent, bestaat de kans dat je de balans in gezonde voeding uit het oog verliest. Het resultaat: vitaminetekort, weinig energie en sneller vatbaar voor ziektes.

Als je voldoende en gevarieerd eet, dan krijg je voldoende voedingsstoffen binnen. Eet je minder, dan ontstaat er mogelijk een tekort. Voor koolhydraten, eiwitten en vet is dat juist de bedoeling. Hierdoor ga je immers je vetreserves aanspreken en val je af. Maar een tekort aan voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen, moet je zien te voorkomen. Dat leidt namelijk tot een verminderde weerstand en een gebrek aan de nodige energie.

Je weerstand zorgt ervoor dat bacteriën en virussen die het lichaam binnendringen worden bestreden en ons niet ziek maken. En als we toch ziek worden, dan zorgt een goede weerstand en voldoende energie voor een sneller herstel. Maar hoe houden we tijdens het lijnen onze voedingsstoffen, en daarmee de weerstand, op peil?

Niet te streng

Het Vitamine Informatie Bureau weet raad. "Wanneer je je tijdens het lijnen houdt aan het schema met de aanbevolen hoeveelheden voor voedingsmiddelen en hiervan de magerste vorm kiest, zul je op minder calorieën uitkomen dan de energiebehoefte, maar nog wel voldoende vitamines binnenkrijgen", zo stelt het bureau. "Algemeen blijft gelden: ga niet te streng op dieet. De kans dat je het dan volhoudt is klein en de kans op vitaminetekorten neemt toe. En welk dieet je ook volgt, probeer altijd gezond en gevarieerd te blijven."

Zorg voor je lijf

Het belangrijkste advies: eet voldoende groente en fruit. Broccoli, spinazie, champignons en kool zorgen bijvoorbeeld voor een anti-oxidanten boost. En fruit zit vol met vitamine C. Aardbeien, bosbessen, grapefruit of kiwi’s; allemaal heerlijk én gezond. Hoe tegenstrijdig ook als je wilt afvallen, ons lichaam heeft ook vetten nodig. Eet daarom af en toe een klein handje noten voor de goede vetten, mineralen en vitamines en eens per week vette vis. En vergeet niet voldoende te drinken! Die twee liter water en kruidenthee die altijd wordt aanbevolen bij een dieet komt niet uit de lucht vallen.

Helpende hand

Bij een dieet waarbij je de aanbevolen hoeveelheden voor voedingsmiddelen niet haalt, is volgens het Vitamine Informatie Bureau een (multi)vitaminesupplement het overwegen waard. Kies voor een variant die rond de 100 procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vitamines en mineralen bevat. Zo weet je zeker dat je van alle belangrijke voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt.

In een periode waarin veel verkoudheid heerst, kun je er daarnaast voor kiezen om je weerstand een extra  impuls te geven met een weerstandverhogend supplement met bijvoorbeeld echinacea of vlierbes.

Darmen

Wist je trouwens dat 80 procent van het afweermechanisme in de darmen plaatsvindt? Dit wordt geregeld door de darmflora, de verzamelnaam voor de goede en slechte bacteriën in de darmen. Normaliter zijn de goede en slechte bacteriën in balans. Als deze balans ontregeld is door ongezond of eenzijdig eten, een antibioticakuur of laxeermiddelen, dan kan een probioticum helpen. Probiotica bestaan uit gunstige bacteriën die het natuurlijke evenwicht in de darmflora herstellen en de weerstand in de darmen versterken. Ze zijn verkrijgbaar in poeder of capsules en in de bekende yoghurtdrankjes.