zaterdag, 25 januari 2020

5 gezonde borrelhapjes

Zelf popcorn maken of groentetapas?

Heb jij zin in een snack als je lekker een film zit te kijken of als er gezellig iemand op visite komt? Bij veel mensen komt er dan toch regelmatig chips of een kaasplateau op tafel te staan. Lekker, maar dat kun je beter niet iedere week doen. Denk ook eens aan deze vijf varianten! Vijf tips voor een gezonde borrelhap.

1. Tapas van groente met een gezonde dip

Eenvoudig te maken en je kunt er eindeloos mee variëren. Zo zit er altijd voor iedereen iets bij. Leg verschillende groentes, zoals bijvoorbeeld bleekselderij, worteltjes, broccoli, paprika, komkommer en tomaatjes op een schaal en maak er een gezonde dipsaus bij. Het ziet er niet alleen kleurrijk en feestelijk uit, maar je komt ook nog eens makkelijker aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente van 250 gram per dag.

2. Fruitspiesjes

Ben je meer een liefhebber van zoet? Dan kun je aan de slag om fruitspiesjes te maken. Rijg druiven, kiwi, een stukje ananas, mandarijn en een framboos aan een stokje en je hebt een hartstikke leuke snack op tafel staan.

3. Zelf popcorn maken

Popcorn wordt gemaakt van mais. Als je het zelf maakt, is het het gezondst. Zo kun je namelijk goed doseren hoeveel zout of suiker er in gaat. Aan de popcorn die je bijvoorbeeld in de bioscoop of winkel koopt, wordt meestal al zout, suiker of iets anders toegevoegd, waardoor het minder gezond wordt. En zelf maken, is supersimpel. Gooi een handvol maïskorrels in een verhitte pan (200°C), voldoende om de bodem te bedekken. Doe een deksel op de pan, maar zorg er wel voor dat de stoom kan ontsnappen. Gebruik een klein beetje olie om aanbranden te voorkomen. De popcorn is klaar als je geen 'plofjes' meer hoort.

4. Komkommer met roomkaas

Heel eenvoudig, maar mmmm wat lekker: komkommer besmeerd met een klein beetje roomkaas. Was en schil de komkommer en snijd deze vervolgens in dikke plakken. Smeer er een klein beetje roomkaas of kruidenkaas op en klaar is je snack!

5. Olijven

Olijven hebben nog wel eens een slechte naam, omdat ze veel zout bevatten, maar ze bevatten relatief weinig kilocalorieën en veel onverzadigd vet. Onverzadigde vetten hebben een positief effect op de gezondheid. Olijven passen dus prima in een gevarieerd voedingspatroon en kunnen prima een keer als tussendoortje.