zaterdag, 26 september 2020

Is popcorn gezond?

Rijk aan polyfenolen en antioxidanten

Geen bioscoop zonder popcorn. En popcorn is verantwoord tussendoortje, toch? Hoe vet is popcorn? En kun je beter zoete of zoute popcorn eten?

Popcorn wordt gemaakt van mais. Het is een gezondere snack dan chips of koekjes. Het is rijk aan antioxidanten en polyfenolen. Ook is het een goede bron van vitamine B1, B2 en ijzer. Maar net als met alles geldt: met mate.

Zout of zoet?

Zoete popcorn bevat meer calorieën dan zoute popcorn. Als het je dus om de slanke lijn te doen is, kan je beter kiezen voor zoute popcorn. Eet ook niet te veel zoute popcorn. Een beetje zout is goed voor je, maar de meeste Nederlanders krijgen veel te veel zout binnen. Gemiddeld 9 tot 10 gram per dag, terwijl 6 gram het maximum is. Teveel zout is slecht voor je bloeddruk, en daarmee voor je hart en bloedvaten, en voor je nieren.

Zelf popcorn maken

Als je popcorn zelf maakt, is het het gezondst. Zo kun je goed doseren hoeveel zout, suiker of honing er in gaat. Aan de popcorn die je in de bioscoop of in de winkel koopt, wordt meestal zout, suiker, boter en/of karamel toegevoegd, waardoor het aantal calorieën enorm stijgt. Ook kan deze veel verzadigd vet bevatten. Het bakje waarin de popcorn zit, vermeldt echter geen voedingswaarden. Je weet dus niet waar je aan toe bent.

Zelf popcorn maken is simpel. Gooi een handvol maïskorrels in een verhitte pan (200°C), voldoende om de bodem te bedekken. Zet een deksel op de pan, maar zorg er wel voor dat de stoom kan ontsnappen. Je kunt een klein beetje olie gebruiken om de warmte te geleiden en aanbranden te vermijden. De popcorn is klaar als je 2 à 3 seconden geen 'plofje' meer hebt gehoord.

Trefwoorden: