Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zaterdag, 25 maart 2017

Avocado, vet gezond!

Vol vitaminen, mineralen en vezels

Guacamole, gevuld met garnaaltjes, met gerookte kip in een wrap. De avocado is heerlijk in combinatie met tal van ingrediënten. Romig, vet, maar toch ontzettend gezond.

De avocado - ook wel advocaatpeer genoemd - is een groene vrucht die groeit aan de advocaatboom. De vrucht rijpt niet aan de boom, maar pas nadat hij geplukt is. Het is officieel dus geen groente, maar een vrucht. Een halve avocado weegt ongeveer 100 gram: de helft van je dagelijkse portie fruit (of groente).

Vet

Een rijpe avocado is zo zacht als boter. Met een vetgehalte van soms wel 30 procent is het vruchtvlees dan ook zeer vet. De schil is hard en varieert van donkergroen tot zwart. In de avocado vind je een grote pit; deze kun je eten. Het vruchtvlees heeft een licht nootachtige smaak.

Veel mensen denken dat de avocado een dikmaker is: het is tenslotte een vette vrucht. Het klopt dat de avocado redelijk wat kilocalorieën bevat: zo’n 170 tot 180 per halve (100 gram), maar de vetten in de avocado zijn vooral gezond. Het betreft oliezuur, een enkelvoudig onverzadigd vet dat gunstig is voor het cholesterol. Daarbij krijg je dankzij de avocado ook veel vezels binnen, wel zo’n 10 gram per vrucht.

Vitaminebom

Naast gezonde vetten en vezels zit de avocado ook vol met vitaminen en mineralen. Het is een goede bron van kalium en magnesium en vitamine A, B1, B2, B6, C, E en foliumzuur (B11). Vooral het mineralengehalte is erg hoog: bijna drie keer zoveel als in de meeste andere vruchten.

Dankzij snelle koolhydraten, eiwitten en mineralen zorgt de avocado voor een snel herstel na het sporten. Je vindt de vrucht daarnaast vaak in huidverzorgingsproducten: het is erg goed voor de huid. Met een beetje yoghurt, honing en avocado maak je zelf heel gemakkelijk een gezichtsmasker.

Kopen

Avocado’s kun je het hele jaar door kopen. Gedurende het jaar worden ze vanuit verschillende gebieden geïmporteerd: van mei tot december uit Afrika en Zuid-Amerika en van september tot mei uit Israël. Een rijpe avocado voelt rond de steelaanzet zacht aan als je er met een vinger licht op drukt. Het vruchtvlees is dan geel/groen romig.

Op een koele plaats kun je een avocado een tot zes dagen bewaren. Bewaar ze vooral niet in de koelkast, dit verstoort de narijping van de vrucht. Wil je juist dat de avocado sneller rijpt? Stop de vrucht dan in een plastic zak met een rijpe appel of peer.

Wanneer je een avocado wilt eten kun je hem het beste in de lengte doormidden snijden. Met een scherp mes kun je dan prima om de pit heen werken en draai je de twee helften zo uit elkaar. De pit wip je er vervolgens zo uit. Zodra je een avocado van zijn schil ontdoet, wordt het vruchtvlees snel bruin. Door de pit bij het vruchtvlees te houden of een beetje citroensap toe te voegen kun je dit tegengaan.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Bri bra (niet gecontroleerd) op wo, 09/21/2016 - 18:11

Jawel hoor.

Enkel alleen na behandeling. Ik meen in de oven :) google !

Door Martijn (niet gecontroleerd) op vr, 08/12/2016 - 10:46

Nee, vond m ook al wat hard tussen mn tanden

Door L (niet gecontroleerd) op do, 06/23/2016 - 14:38

De pit kun je NIET eten!

Door Wendy (niet gecontroleerd) op vr, 04/15/2016 - 14:33

Nou jij bent in elk geval al zeer goed bezig. Dat blijkt wel uit je stukje.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op di, 03/08/2016 - 12:55

Ik denk dat ze bedoelen dat je 2 ons fruit en 2 ons groenten moet eten, en dat je de halve avocado als 1 ons mag rekenen voor 1 van deze groepen. Dus 1/4 van het geheel te eten fruit/groenten. :)

Door Babs (niet gecontroleerd) op do, 02/18/2016 - 17:24

"Een halve avocado weegt ongeveer 100 gram: de helft van je dagelijkse portie fruit (of groente)."

Dit is toch veeeel te weinig groenten voor 1 hele dag! 2 ons is echt niet voldoende. 4 ons is pas echt goed! 2 stuks fruit is wel prima, je moet niet TE veel fruit eten, want daar zitten (ook al zijn het natuurlijke) veel suikers in. Maar groenten moet je echt wel MINIMAAL 2 ons van binnen krijgen op een dag, maar toch echt veel liever meer.
Het voedingscentrum raadt 2 ons aan, dat vind ik echt vreemd.
Hoe eerder je op de dag begint met groenten eten, des te beter. Heel veel mensen eten alleen maar s avonds groenten helaas. Terwijl je makkelijk al in de ochtend kunt beginnen. Paprika/komkommer/radijs/worteltjes/tomaatjes/selderij als snack tussendoor. Een salade met b.v. avocado, spinaziesla, rucola, gegrilde aubergine/courgette, courgetti, groene asperges, witlof, kool, sperzieboontjes, carpaccio van rode biet (noem maar op!) voor de lunch. Dan ben je al een heel eind op weg. Dan haal je die 4 ons wel.

Door lia Hendriks va... (niet gecontroleerd) op vr, 01/30/2015 - 21:14

waar zijn de groene bonen te koop?