zaterdag, 19 oktober 2019

Gaan met die banaan

Stil je zoete trek

Banaan een dikmaker? Welnee. Sterker nog, je mag dit gezonde fruit niet laten liggen. Ook niet als je wilt afslanken.

Vroeger, heel vroeger, gingen voedingsdeskundigen ervan uit dat je een voedingsmiddel met veel calorieën links moest laten liggen als je een paar kilo kwijt wilde. Maar de wetenschap schrijdt voort en tegenwoordig weten we dat een en ander ingewikkelder in elkaar steekt. Zo zijn er heel wat waarheden van toen inmiddels naar het land der fabels verwezen. Bijvoorbeeld dat eieren slecht zijn voor je cholesterolgehalte. Ze bevatten wel cholesterol, maar dat wordt nauwelijks door het lichaam opgenomen. En zo zijn er meer voorbeelden van achterhaalde ideeën over voeding. Een ervan is dat bananen niet gezond zijn en slecht voor de lijn.

Prima tussendoortje

Bananen bevatten veel zetmeel. Dit zetmeel wordt tijdens het rijpingsproces omgezet in suiker. Hoe rijper een banaan, hoe zoeter. Op een gegeven moment bevat de kromme vrucht net zoveel suikers als een koekje of een snoepje.

Toch is een banaan uiteindelijk veel beter om de zoete trek te stillen dan welk snoepgoed ook. De gele vruchten bevatten namelijk ook veel vezels en daardoor voel je je langer verzadigd. Je zult na het eten van een banaan niet snel weer grijpen naar een ander tussendoortje. Daar komt nog bij dat wetenschappers in laboratoriumproeven hebben aangetoond dat een groot deel van het zetmeel in banaan niet door het lichaam wordt opgenomen en dus ook niet dik kan maken.

Goed voor de bloeddruk

Nu het slechte imago van de banaan als dikmaker onderuit is gehaald, zijn er nog wel een paar goede argumenten om van een banaan te snoepen. Allereerst is daar het hoge kaliumgehalte. Gemiddeld bevat een banaan maar liefst 425 mg van dit mineraal en dat is veel meer dan welke andere vrucht ook. West-Europeanen krijgen vaak te weinig kalium binnen met de voeding, vooral als ze ook nog vaak aardappelen voor rijst en pasta verruilen en geen linzen lusten.

Kalium is de tegenhanger van natrium (in zout). Natrium verhoogt de bloeddruk en kalium verlaagt deze. Wie een hoge bloeddruk heeft, zou dus niet alleen minder zout moeten gaan gebruiken, maar ook meer voedingsmiddelen met een hoog kaliumgehalte moeten eten. Zoals bananen.

Verder wordt wel gezegd dat kalium helpt tegen kuitkramp, maar dat is wetenschappelijk nog niet aangetoond. Van magnesium wordt dit trouwens ook beweerd, en ook daar is tot nu toe geen wetenschappelijk bewijs voor.

Moeder had ongelijk

Behalve kalium bevatten bananen nog ijzer, fosfor, magnesium, zink, selenium en calcium: allemaal mineralen die het lichaam goed kan gebruiken. En de moeders van vroeger, die beweerden dat er in banaan geen vitaminen zitten, hadden het volkomen bij het verkeerde eind: ze bevatten juist heel veel vitaminen, en ook nog eens in hoge concentraties. Vitamine C, en een heel stel B-vitaminen waaronder foliumzuur en vitamine B6, de stof die een rol speelt bij de werking van verschillende hormonen, die belangrijk is voor het afweersysteem en onontbeerlijk voor de aanmaak van bloed. En dan levert de banaan ook nog een behoorlijke hoeveelheid pro-vitamine A, de stof die in het lichaam wordt omgezet in vitamine A (goed voor onder andere de ogen). 

Morning After Banaan

Je hebt een gezellige avond achter de rug, met íets te veel drank. De volgende ochtend heb je een barstende hoofdpijn. Een banaan kan dan verlichting brengen. Het hoge gehalte magnesium zorgt ervoor dat de bloedvaten zich kunnen ontspannen. Dat kan de hoofdpijn verminderen.

Bron(nen):