GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
dinsdag, 30 augustus 2016

Eieren. Gezond of niet?

Feiten en fabels op een rij

Gebakken, gekookt en gepocheerd: een eitje kan zo lekker zijn! Maar hoe (on)gezond zijn eieren eigenlijk? Feiten en fabels op een rij.

Eieren zijn gezond. Van eieren word je niet dik. Een gemiddeld gekookt ei bevat maar 75 kcal. Eieren bevatten antioxidanten, die ouderdomsgebonden oogziektes kunnen tegengaan.

Bron van eiwitten

Eieren zijn rijk aan alle essentiële aminozuren. Bovendien zijn ze een bron van biologische, hoogwaardige eiwitten. Tot slot bevatten eieren nuttige stoffen als ijzer, choline, foliumzuur en de vitamines B2, B12, E en D.

Versheid

Om erachter te komen of een ei nog vers genoeg is om te eten, hoef je deze alleen maar in koud water te leggen. Hoe meer de bolle kant omhoog komt drijven, hoe ouder het ei is. Dat komt door de luchtkamer van het ei. Deze wordt groter, naarmate het ei ouder wordt.

Na zes weken is de luchtkamer zo groot, dat het ei in zijn geheel kan blijven drijven. Dan wordt het echt tijd om het ei weg te gooien. Als je een vers ei openbreekt, zie je een ronde, stevige dooier en doorzichtig eiwit dat weinig uitloopt. Uiteraard wordt de versheid van een ei ook gecontroleerd voordat het in de winkel terechtkomt.

Cholesterolgehalte

Het idee dat veel eieren eten slecht is voor je cholesterolgehalte, is niet helemaal waar. Zolang je niet meer dan 300 mg cholesterol per dag binnen krijgt en weinig andere producten eet met verzadigde vetten, zit je goed. Bij een ei is het wit vrij van cholesterol, de eidooier bevat 200 mg. Je kunt volgens het Voedingscentrum dus zonder problemen drie eieren per week eten.

Wil je iedere dag een eitje, dan moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk andere producten eet waar veel cholesterol in zit. Dat zijn bijvoorbeeld vette vleeswaren en kazen, boter en margarines die hard worden in de koelkast, zoete snacks en tussendoortjes.

Salmonella

Salmonella is een darmbacterie die via besmet voedsel elk jaar ongeveer 50.000 mensen ziek maakt. Het grootste risico om ziek te worden, loop je als je eieren niet goed verhit of rauw ergens doorheen mengt. De bacterie leeft in de darmen van pluimvee en varkens en verspreidt zich via ontlasting. Mensen kunnen ook drager zijn en door slechte hygiëne levensmiddelen besmetten.

Sommige soorten salmonella kunnen een voedselinfectie veroorzaken. Bij een voedselinfectie krijg je bacteriën binnen. Deze gaan zich dan vermenigvuldigen in je darmen en daar word je ziek van. Doordat het vermenigvuldigen even duurt, kan het tot wel 3 dagen duren voordat je ziek wordt. Diarree, buikkrampen, hoofdpijn, lichte koorts, rillingen, misselijkheid, slaperigheid en overgeven zijn de meest voorkomende klachten.

Bij de meeste mensen verdwijnen de klachten vanzelf. Maar bij ernstige ziekteverschijnselen is antibiotica noodzakelijk. Rust en veel drinken zijn over het algemeen de beste remedie om van de infectie af te komen. Na besmetting kun je nog maandenlang drager zijn van de bacterie zonder dat je klachten ervaart. Let op: de salmonellabacterie kan dodelijk zijn als je uitdroogt of als je nierfunctie uitvalt. Loop dus niet te lang door met een voedselinfectie!

Vogelgriep

Het is vrijwel onmogelijk dat je door het eten van eieren besmet raakt met het vogelgriepvirus. Je kunt de ziekte alleen oplopen na intensief contact met zieke en dode vogels die besmet zijn. Is een ei toch besmet met de vogelgriep, dan overleeft het virus verhitting in de steel- of koekenpan niet.

Pasen

Eet je met Pasen wat meer eieren dan normaal? Dat is geen probleem. Op het cholesterolgehalte in je bloed heeft dit nauwelijks effect. Een eitje dat is beschilderd met eierverf of viltstiften, kun je zorgeloos opeten. Kook eieren wel hard, tenminste negen minuten. Zo voorkom je een salmonellabesmetting.

Reactie toevoegen

34 Comments

Door DJ (niet gecontroleerd) op za, 04/02/2016 - 22:53

Eieren zijn super gezond en mega lekker! 1 ei per dag mixen met kaneel inname houd de cholesterol balans zeker op gelijk niveau.

Door john (niet gecontroleerd) op wo, 03/23/2016 - 23:07

Gaan is kijken hoe die kippeneieren van jou gelegd worden!!!
Zullen ze daarna nog zo goed smaken?
Gaat toch niet om de smaak uilskuiken!

Door Mariano Coene (niet gecontroleerd) op wo, 01/06/2016 - 12:54

Zeker één uur!

Door Ruben (niet gecontroleerd) op do, 12/03/2015 - 23:19

Met alle respect maar als jij stopt met medicatie te nemen die voorgeschreven is door een dokter vanwege een reactie op een artikel dan ben je wel heel naïef?
Iedereen mag schrijven wat hij wil, een beetje gezond verstand, relativerings-- en inschattingsvermogen zijn soms geen overbodige luxe.

Door Madelief (niet gecontroleerd) op zo, 11/29/2015 - 14:11

in oa eieren zitten veel biogen aminen, stoffen als tyrmine, afbraakproducten van aminozuren. Afhankelijk van de hoeveelheid en persoonlijke gevoeligheid kunnen ze het zenuwstelsel ontregelen en daardoor allerlei lichaamsfuncties. Krijg zelf koppijn van eieren, chocolade en meer voedingsmiddelen.

Door John (niet gecontroleerd) op zo, 11/29/2015 - 09:10

Cholesterol is niet de veroorzaker van hart en vaatziektes. Dat ontstaat juist door oxidatie in de aarderen. Dit wordt 9 van de 10 keer veroorzaakt door transvetten. Die ontsteking in de bloedwanden veroorzaken. Statines richten nog veel meer schade aan. Omdat het lichaam nog meer cholesterol aan wil gaan maken. Gebruik goede voeding en geen fabrieks troep. Cholesterol is heel belangerijk voor je lichaam.

Door Carel L.Nederlof (niet gecontroleerd) op vr, 08/21/2015 - 12:33

Eet ik al haast geen ei uit gezondheids overwegingen.En ik vind ze heel lekker.Blijken jullie daar anders over te denken (zetbaas van een groot grossier uit Barneveld ?)Ik ga het proberen in te halen 82 jaar

Door marcel (niet gecontroleerd) op zo, 06/28/2015 - 01:33

Behalve tevreden en tequila....

Door bindels (niet gecontroleerd) op di, 06/23/2015 - 15:10

wij eten elke zondag morgen met smaak een gekookt eitje en meestal het gewone ei dat gedoe met bioloog ei en uitloop kan me wat wij hebben de goedkoopste en die smaken goed ggrt,jo

Door Joey (niet gecontroleerd) op ma, 05/11/2015 - 21:19

Sommige mensen eten 2 dozijn eieren per dag en hebben een bijna perfecte cholesterol waarden in hun bloed. Ieder lichaam is anders dus ADH en dergelijke is onzin. Het lichaam heeft cholesterol nodig om verschillende hormonen aan te maken. Testosteron bijvoorbeeld zorgt voor verlaging van lichaamsvet. Overdrijven is nooit goed maar wat is overdrijven als iedereen anders op een bepaalde voedingstof en hoeveelheid reageert????

Hoe kan men iemand die de hele dag op een kantoorstoel zit dezelfde cholesterol hoeveelheid aanbevelen als iemand die 4x per week keihard traint met zware gewichten???

Eigenlijk is dus alles wat aanbevolen wordt zonder de persoon te zien of te kennen al helemaal onzin.