Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Alles over vitamine A

Goed voor weerstand en ogen

Hij is onmisbaar voor je weerstand, maar speelt ook een rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van je huid, haar en tandvlees: vitamine A. Hoe zorg je voor voldoende vitamine A? En hoeveel heb je eigenlijk nodig?

Vitamine A is een vitamine die oplosbaar is in vetten. Je vindt het vooral in dierlijke producten zoals lever, maar het lichaam maakt zelf ook vitamine A aan uit plantaardige producten. Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd.

Noodzakelijk

Voor de huid en ogen is vitamine A van groot belang. Het is nodig voor de aanmaak van cellen en de weefselstructuur van de huid. Door vitamine A worden epitheelcellen gevormd in de huid, luchtpijp, het haar, tandvlees en longweefsel. Daarnaast zorgt vitamine A ervoor dat ogen zich kunnen aanpassen aan de schemer.

Ook het immuunsysteem heeft voor een goede werking vitamine A nodig. Je hebt dus niet alleen vitamine C nodig voor een goede weerstand. Tot slot draagt vitamine A bij aan de groei van kinderen. Toch is het niet nodig om kinderen extra vitamine A te geven, tenzij een arts het voorschrijft.

Waar zit het in?

Vitamine A zit in dierlijke producten als vlees en vleeswaren, zuivelproducten, vis en eidooiers. Daarnaast wordt aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten vaak vitamine A toegevoegd. Dat kun je altijd nalezen op het etiket.

Lever bevat grote hoeveelheden vitamine A. Een stukje van 75 gram runderlever bevat al ruim 27.000 microgram vitamine A. Dat is negen keer zo veel als de veilige bovengrens van 3000 microgram per dag.

Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden uit plantaardige producten. De belangrijkste van deze zogenaamde provitamine A is bètacaroteen. Provitamine A zit in groenten (worteltjes, bloemkool, spitskool) en fruit (sinaasappels, mandarijnen, bananen).  Alfacaroteen en bètacryptoxanthine worden door het lichaam ook omgezet in vitamine A. Het lichaam neemt van deze carotenoïden wel minder vitamine A op dan de voorgevormde vitamine A uit dierlijke producten.

Vormen

De natuurlijke vorm van vitamine A in eten en drinken is retinol of retinylesters of provitamine A-carotenoïden. In voedingsmiddelen wordt het vitamine A-gehalte meestal aangegeven in retinol-activiteitequivalenten (RAE). 1 RAE staat gelijk aan 1 microgram retinol, 12 microgram bètacaroteen en 24 microgram alfacaroteen. Het gehalte wordt dus eigenlijk altijd vermeldt in microgram vitamine A.

In supplementen vind je meestal retinylacetaat of palmitaat. Sommigen bevatten alleen bètacaroteen. Ook dan wordt het gehalte meestal aangegeven in microgram vitamine A.

ADH

Teveel aan vitamine A kan vergiftiging veroorzaken, maar ook een tekort geeft klachten. Een teveel komt gelukkig niet veel voor, tenzij je vaak lever eet of hoog gedoseerde supplementen slikt. Zwangere vrouwen moeten voorzichtig zijn met vitamine A uit dierlijke producten en supplementen. Teveel van de vitamine kan namelijk schade aan het ongeboren kind veroorzaken.

De Gezondheidsraad heeft voor verschillende groepen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine A vastgesteld. Een overzicht hiervan vind je in onderstaande tabel. De veilige bovengrens heeft de raad gesteld op 3000 microgram per dag. Voor kinderen tot 3 jaar ligt de bovengrens op 800 microgram.

Categorie/leeftijd Microgram per dag
Mannen/jongens  
1 - 4 jaar 400
4 - 7 jaar 500
7 - 10 jaar 700
10- 65 jaar 1000
> 65 jaar 1000
   
Vrouwen/meisjes  
1 - 4 jaar 400
4 - 7 jaar 500
7 - 10 jaar 700
10 -65 jaar 800
> 65 jaar 800
   
Zwangeren 1000
Borstvoedend 1250

 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

5 Comments

Door Oz (niet gecontroleerd) op wo, 05/17/2017 - 13:34

Wat zijn de symptomen bij teveel vitamine A. Kan mij voorstellen als je een multivitamine slikt en daarnaast nog gewoon je worteltjes, boterham met leverworst e.d eet dat je dan wel degelijk een overdosis krijgt en dat dit meer voorkomt dan mensen beseffen.
Dit vind ik sowieso met een multivitamine supplement dat er een groot risico is met overdoseren. Ik zelf werd op een gegeven moment, misselijk tot braken aan toe, hoofdpijn en mijn urine was kanarie geel dit kwam door een multivitamine oplosbaar in water. Dacht gezond te gaan doen :-)

Door ik (niet gecontroleerd) op do, 08/20/2015 - 18:54

Jullie vergeten helemaal te schrijven dat MELOEN ook stampvol met vitamine A zit!!!!!! Niet alle meloenen, maar jullie weten wel welken ik bedoel.

Door SelmaYounis Maroki (niet gecontroleerd) op ma, 10/13/2014 - 23:13

Wat zijn de goede merk en voordelig van Multivitaminen & mineralen en de dosering per dag voor hier onder leeftijden?
MultiTotaal per dag voor kinderen van 6 en 11

MultiTotaal per dag voor volwassenen
MultiTotaal per dag en voor 60 jaar oud
Alvast bedankt

Door Redactie Gezond... (niet gecontroleerd) op wo, 03/05/2014 - 09:25

In Nederland komt een vitamine A-tekort niet vaak voor, maar in ontwikkelingslanden is het nog een groot probleem. Bij een goede gezondheid en een gevarieerd dieet is het - behalve op advies van een arts - bijna nooit nodig om extra vitamine A te nemen. Mensen met klachten aan de lever of alvleesklier zijn soms wel gevoelig voor het ontwikkelen van een vitamine A-tekort.

Meer informatie vind je in dit artikel:
http://www.gezondheidsnet.nl/vitamines-en-mineralen/een-vitamine-a-tekort

Door annelies (niet gecontroleerd) op wo, 03/05/2014 - 09:08

Moet je nu wel of geen supplement nemen als je regelmatig vlees en vis eet?