maandag, 21 oktober 2019

Hoe veilig is geraspte citroenschil?

En andere voedingskwesties

Val je meer af door steeds van dieet te wisselen? Kun je verse jus het best bij het ontbijt drinken? En is het gevaarlijk om geraspte citroenschil in een gerecht te verwerken? Diëtiste Karine Hoenderdos geeft een deskundig en praktisch antwoord op vragen over gezond eten.

Is het wel veilig om geraspte citrusschil in een gerecht te verwerken?

Het raspel van het buitenste laagje van de sinaasappel-, limoen- of citroenschil kan een gerecht nét dat extra beetje smaak geven. Maar bij de teelt van citrusfruit worden vaak schimmelwerende middelen gebruikt, en die kunnen nog op de schil aanwezig zijn. Was daarom de schil van het fruit extra goed voordat je begint met raspen. Nog beter kun je ervoor kiezen om biologische citrusvruchten te gebruiken; bij de teelt daarvan zijn deze bestrijdingsmiddelen niet toegestaan, en de schillen zijn dus niet 'ʻbesmet' met toxische stoffen.

Is het waar dat je verse jus het best bij het ontbijt kunt drinken?

De ochtendstond heeft goud in de mond, maar... dat hoeft niet per se goudgeel sinaasappelsap te zijn. Het maakt niets uit of je verse jus d’orange in de ochtend drinkt, tussendoor of bij de lunch. Maar het is natuurlijk wel een lekkere start van de dag! Het drinken van sinaasappelsap biedt twee voordelen: de vitamine C heeft een gunstig effect op de ijzeropname, waardoor het ijzer in de (ontbijt)boterham beter wordt benut, en het is een gemakkelijke manier om aan je dagelijkse portie fruit te komen. Maar alleen vruchtensappen drinken in plaats van fruit eten, is geen gezonde optie: je mist de vezels van het vruchtvlees en krijgt ook nog eens aardig wat suikers binnen, omdat je al snel drie sinaasappels perst voor één glas. Een glas sinaasappelsap bevat net zoveel calorieën als een glas cola en is net zo slecht voor het gebit. Geniet dus van verse jus, maar houd het op één glas per dag.

Val je meer af door steeds van dieet te wisselen?

Als je langdurig een streng afslankdieet volgt, heeft dat op den duur geen effect meer: je verliest geen gewicht meer of komt zelf iets aan. De belangrijkste reden hiervoor is dat je lichaam eraan gewend is geraakt om het met minder calorieën te doen. Nog minder gaan eten is geen optie, want zo loop je het risico op ernstige tekorten aan voedingsstoffen. Uiteindelijk zul je een manier van eten moeten vinden die bij je past en waarbij je gewicht stabiel blijft. Uit onderzoek blijkt dat succesvolle afvallers er een regelmatig en 'gewoon' gezond eetpatroon op na houden, dat ze vrijwel niet veranderen. Na het ene dieet een ander dieet gaan volgen, is zeker niet aan te raden. Wat wel goed is: werken aan je spieropbouw, bijvoorbeeld met weerstands- of krachttraining (apparaten en gewichten). Want hoe meer spierweefsel, hoe hoger de stofwisseling, hoe meer energie het lichaam verbruikt. En dat geeft een blijvend slanker effect.

Wat zijn de gezondste keuzes in de kaaswinkel?

Als het om het vetgehalte en het aantal calorieën gaat, is er geen enkel verschil tussen geitenkaas, schapenkaas of 'gewone' kaas van koemelk. Wel is het zo dat zachte, verse kaas veel vocht bevat en daardoor veel minder calorieën en vet dan harde kaas. Dat geldt niet alleen voor zachte geitenkaas, maar ook voor bijvoorbeeld feta, hüttenkäse of mozzarella. Prima keuze dus voor wie op de lijn wil letten.

Hoe merk je dat je een vitaminetekort hebt?

Omdat veel processen in ons lichaam op vitaminen en mineralen draaien, kan een tekort daaraan heel veel verschillende klachten veroorzaken. Bekende voorbeelden zijn bloedarmoede bij een tekort aan ijzer, scheurbuik bij een tekort aan vitamine C en spierklachten bij een tekort aan vitamine D. Vermoed je dat je klachten te wijten zijn aan een tekort aan vitaminen of mineralen, ga dan naar de huisarts. In de meeste gevallen kan het tekort worden aangetoond door middel van een bloedonderzoek. Bedenk wel dat vitaminetekorten relatief zeldzaam zijn in Nederland. Wie gevarieerd eet en niet ziek is, zal niet snel een tekort oplopen. Uitzondering: vitamine D. Deze vitamine wordt door het lichaam zelf aangemaakt onder invloed van zonlicht. Naarmate we ouder worden, doet het lichaam dat minder goed. Daarom wordt vrouwen vanaf 50 jaar en mannen vanaf 70 jaar aangeraden dagelijks een vitamine D-supplement te slikken.

Bron(nen):