Kun je te veel aardbeien eten?

Het advies is 200 gram per dag

Getty Images

Aardbeien zijn het ultieme zomerfruit: lekker en gezond! Naast dat aardbeien weinig calorieën bevatten, zitten ze vol vitamine C, kalium en helpen ze bij de inname van foliumzuur. Goede redenen om er veel van te eten, maar kun je ook te veel aardbeien eten?

Aardbeien staan in de top 10 meest gegeten fruitsoorten in Nederland. Dat is niet vreemd, want Nederland teelt jaarlijks ongeveer 60 miljoen kilo van het zachte fruit. Ze zijn vrijwel het hele jaar verkrijgbaar, al zijn ze vooral hartje zomer in het seizoen. Buiten de zomermaanden om komen jouw Nederlandse aardbeien waarschijnlijk uit de kas. Dit soort teelt kost veel energie en heeft een hoge klimaatbelasting. De Nederlandse aardbeien die van juni tot en met september verkrijgbaar zijn, hebben een lagere klimaatbelasting.

200 gram per dag

Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om minimaal twee porties fruit per dag te eten. Dat komt neer op minimaal 200 gram fruit. Je zou alleen aardbeien kunnen eten om aan dat advies te voldoen, maar door ook voor andere fruitsoorten te kiezen, krijg je ook andere voedingsstoffen uit fruit binnen. Variatie is waar het om draait, zo zegt ook voedingswetenschapper Liesbeth Smit in een interview met het AD.

Bestrijdingsmiddelen op aardbeien

Aardbeien staan op nummer 1 in de Amerikaanse Dirty Dozen, een lijst met de meest bespoten groente- en fruitsoorten. In Nederland staan aardbeien behandeld met pesticiden ook hoog in de lijst. Omdat er verschillende bestrijdingsmiddelen worden gebruikt met verschillende doeleinden, wordt er ook wel gesproken van een cocktail aan gifstoffen. Het RIVM heeft monsters van aardbeien uit de periode 2014 t/m 2016 onderzocht om te kijken of de bestrijdingsmiddelen een risico voor de gezondheid kunnen geven. Hieruit volgde dat bij vrijwel alle monsters het gezondheidsrisico niet waarschijnlijk was. Bij één monster was er mogelijk wel een risico, maar dit kwam door een hoog gehalte van het bestrijdingsmiddel iprodion, een stof die inmiddels verboden is. Op basis van deze nieuwe risicoanalyse concludeert het RIVM dat het eten van aardbeien niet leidt tot een gezondheidsrisico.

Het nastreven van de regelgeving rondom verboden bestrijdingsmiddelen wordt volgens milieuorganisatie Pesticide Action Netwerk (PAN) Europe niet voldoende nageleefd. In een in mei 2022 gepubliceerd onderzoek benadrukt PAN dat de Europese Commissie steken laat vallen wanneer het aankomt op fabrikanten aandragen om producten op pesticiden te testen. Wieke van der Vossen, expert Voedselveiligheid bij het Voedingscentrum, benoemde al eerder dat er geen reden is om wat voor een soort groente en fruit dan ook te laten staan. “De gezondheidsvoordelen van het eten van groente en fruit zijn groot, zo ook van aardbeien. Eet je er genoeg van, dan verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten, darmkanker en diabetes type 2. Dit weegt ruimschoots op tegen de mogelijke gezondheidsrisico’s van restjes bestrijdingsmiddelen.” Om de inname van bestrijdingsmiddelen via gewassen te beperken, kun je wel het beste zo veel mogelijk voor biologisch kiezen.

Effect op tandglazuur

Fruit en vruchtensappen bevatten zuren die het tandglazuur kunnen aantasten. Het Voedingscentrum adviseert daarom om het aantal eet- en drinkmomenten op een dag tot maximaal zeven te beperken. Het gaat hier dus om alle eet- en drinkmomenten en niet alleen om het eten van fruit. Dit is waarom de instelling die twee porties fruit adviseert.

Er gaat een fabel de rondte dat aardbeien je tanden witter kunnen maken, maar volgens Joost Roeters, hoogleraar Integrale Tandheelkunde, is het een slecht idee om je tanden in te smeren met geprakte aardbeien. Tegen NU.nl zegt hij dat fruit het tandglazuur ruwer kan maken: "Door de zuren in fruit, zoals in aardbeien en sinaasappels, worden je tanden namelijk zachter en poreuzer. Doordat het glazuur poreuzer wordt en er heel kleine putjes in de tanden komen, wordt licht anders gereflecteerd en lijken je tanden dus eventjes witter. Maar het poreuzer en zachter maken van je tandglazuur zorgt er ook voor dat het sneller slijt, waardoor je uiteindelijk eerder gelere tanden zal krijgen.” Het is volgens Roeters niet erg om gewoon aardbeien te eten, maar als je regelmatig geprakte aardbei op je tanden smeert en dit iedere keer laat inwerken, kan dat behoorlijk schadelijk zijn.

Auteur 
  • Miriam Groot
Bron 
  • Nu.nl
  • Algemeen Dagblad
  • Voedingscentrum
  • RIVM