Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Zo gezond zijn aardbeien

Alle voordelen van het zomerkoninkje

Dat aardbeien erg lekker zijn, dat is algemeen bekend. Heerlijk op beschuit of in taart, maar ook zo uit het vuistje is de aardbei een ware verwennerij. Daarnaast zitten aardbeien vol met gezonde stoffen die je lichaam nodig heeft. Zo gezond zijn aardbeien!

Aardbeien staan op de vijfde plek van meest gegeten fruitsoorten in Nederland. Deze tere lekkernij is eigenlijk geen vrucht, maar een schijnvrucht; het zijn de pitjes aan de buitenkant die de echte vrucht zijn. In Nederland wordt per jaar ruim veertigduizend ton aardbeien geteeld. Eet je vaak Nederlandse aardbeien? Dan is de kans groot dat ze uit de kas komen.

Vol van smaak, genadig voor je vetaanmaak

Aardbeien bevatten weinig calorieën. Een schaaltje gevuld met 100 gram van deze overheerlijke zomerkoninkjes bevat slechts 29 kilocalorieën. En zo heb je ook alweer de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid fruit binnen.

Boordevol vitamine C

In deze lekkere rode vruchtjes zit een grote hoeveelheid vitamine C; op de kiwi na het meeste van alle vruchten. Dit is goed voor je weerstand, je huid en haar en helpt mee verkoudheid te bestrijden. Bovendien is vitamine C een antioxidant. Deze zorgt ervoor dat bepaalde schadelijke stoffen in het lichaam geneutraliseerd worden.

Een bron van foliumzuur

Naast vitamine C bevatten aardbeien ook foliumzuur. Dit wordt ook wel vitamine B11 genoemd en het zijn vaak zwangere vrouwen die hier een tekort aan hebben en dus wel een extra portie kunnen gebruiken. Foliumzuur is belangrijk voor de groei van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Daarnaast is het belangrijk voor de vroege ontwikkeling van ongeboren kinderen.

Een bron van kalium

Aardbeien zijn een goede bron van kalium. Kalium is belangrijk voor een goede bloeddruk en het regelen van de vochtbalans in het lichaam. Ook is het belangrijk voor een goede spiersamentrekking en geleiding van de zenuwprikkels.

Verkrijgbaarheid

Ze zijn het hele jaar door verkrijgbaar. Echte Nederlandse aardbeien kun je vooral in de zomermaanden in overvloed krijgen. Februari is de enige maand dat de Nederlandse aardbei niet verkrijgbaar is, maar die uit het buitenland gelukkig wel.

Hoe houd je ze goed?

Aardbeien zijn erg teer, hierdoor kneuzen en beschimmelen ze snel. In de koelkast blijven aardbeien één tot drie dagen goed, op een koele plek buiten de koelkast is dit één dag. Als je aardbeien invriest, dan kun je ze wel acht maanden tot een jaar bewaren. Je houdt ze het langst goed door ze met kroontje en onafgedekt te bewaren.

Recepten

Bron(nen):