dinsdag, 27 oktober 2020

Rozijnen: dat is lekker snoepen

Een prima tussendoortje

Vezelrijk, lekker, boordevol gezonde voedingsstoffen en een grote hulp bij het afvallen: rozijnen. Deze gedroogde druif is een prima tussendoortje.

Rozijnen zijn gedroogde druiven, meestal witte of groengele afkomstig uit het Middellandse Zeegebied, het Midden-Oosten, Zuid-Spanje, Australië en Californië. De meest gebruikte druif is de Sultana, een kleine, gele en heel zoete soort, waarvan de beste te vinden is in Turkije.

Doordat de druiven gedroogd zijn, zijn ze langer houdbaar dan de verse vorm. Rozijnen zijn ook zoeter dan druiven omdat 90 procent van het oorspronkelijke water uit de vrucht is verdwenen. Alle goede eigenschappen zijn gelukkig gebleven.

Lijnvriendelijke lekkernij

Je helemaal te buiten gaan aan deze lekkernij is natuurlijk ook weer geen goed idee: 100 gram rozijnen bevat 285 kilocalorieën. Gelukkig heb je met 5,4 gram vezels per 100 gram al snel een verzadigd gevoel. De hoge vezelconcentratie bevordert bovendien de darmwerking.

Rozijnen zitten boordevol polyfenolen (de antioxidanten die ook in rode wijn zitten), magnesium, kalium en vitaminen uit de B-groep. Rozijnen zijn dus een lijnvriendelijk en een gezond alternatief voor koek en snoep.

Goed voor alles

Ondanks het hoge gehalte aan natuurlijke suikers (64 gram per 100 gram) blijken ze nog tandvriendelijk ook. Volgens Amerikaanse microbiologen bevatten gedroogde druiven bacteriedodende bestanddelen die de groei afremmen van diverse soorten bacteriën die een rol spelen bij de vorming van tandplak.

Uit een analyse van bijna tachtig verschillende onderzoeken, gepubliceerd in het Amerikaanse tijdschrift Journal of Food Science, is gebleken dat het eten van rozijnen het risico op diabetes en hart- en vaatziekten vermindert, zorgt voor een betere bloedsuikerspiegel bij diabetespatiënten, helpt bij het afvallen én het op peil houden van het eenmaal bereikte gezonde gewicht.

Ook uit een kleinschalige Amerikaanse studie kwamen de gezondheidsvoordelen van het gedroogde vruchtje naar voren. Drie groepen mannen en vrouwen tussen 50 en 70 jaar werden gevraagd gedurende zes weken iedere dag een kommetje rozijnen te eten of meer te wandelen, of beide. Bij alle de drie groepen werd een daling van de bloeddruk, het cholesterolniveau en de triglyceridenwaarden vastgesteld, óók dus bij de deelnemers die alleen rozijnen hadden gegeten. Rozijnen bleken bovendien de productie te verhogen van verzadigingshormonen. Dat bevestigt het idee dat de gedroogde vruchtjes perfect kunnen helpen bij het afslanken.

Van druif tot rozijn

Voor 1 kilogram rozijnen heb je ongeveer 4 kilogram druiven nodig, bij voorkeur pitloze. Zodra de druiven hun optimale zoetheid bereikt hebben, worden de trossen geplukt. Ze gaan even kopje onder in een bad kaliumcarbonaat en worden vervolgens tussen de wijnstokken op folie in de zon te drogen gelegd. De kaliumcarbonaatoplossing zorgt ervoor dat de lichte kleur behouden blijft en er kleine barstjes ontstaan in de schil, wat het drogen aanzienlijk versnelt.

Na een tot twee weken worden de gedroogde druiven gewassen en ontdaan van steeltjes, steentjes en takjes. Om ze nog langer te kunnen bewaren, ondergaan ze een behandeling met zwaveldioxide. Een reden om de gedroogde vruchtjes altijd te wassen voor consumptie, want zwaveldioxide laat sporen van sulfiet na.

Met speciale zeven sorteert men de rozijnen op grootte, waarna ze verpakt worden. Om te voorkomen dat ze aan elkaar kleven, worden ze besprenkeld met wat plantaardige olie.

Bron(nen):