vrijdag, 6 december 2019

Risicofactoren van hart- en vaatziekten

Tips voor een gezond hart

Hart- en vaatziekten zijn in Nederland een belangrijke doodsoorzaak. Een overzicht van de risicofactoren en tips voor een gezond hart.

LDL-cholesterol wordt ook wel 'slecht' cholesterol genoemd. Dit soort cholesterol wordt via het bloed naar plaatsen in het lichaam gebracht waar het op dat moment nodig is.

Afname bloedvoorziening

Overtollig LDL-cholesterol kan na verloop van tijd echter vernauwingen en zelfs verstoppingen van de bloedvaten veroorzaken. Dit proces heet atherosclerose of slagaderverkalking. Dit kan leiden tot zuurstofgebrek in een orgaan door een afname van de bloedvoorziening, of zelfs tot een hartinfarct als de hartspier te weinig zuurstof krijgt.

Risicofactoren

Een te hoog cholesterolgehalte is slechts één van de risicofactoren. Om het risico op het ontstaan van hart- en vaatziekten te bepalen, wordt gekeken naar vele factoren. Zo spelen het geslacht, de leeftijd en de erfelijke aanleg ook een rol.

Tot de risicofactoren van hart- en vaatziekten behoren ook diabetes, een verhoogde bloeddruk en roken. Ook onvoldoende lichaamsbeweging en overgewicht werken deze aandoeningen in de hand. Bovendien versterken de risicofactoren elkaar.

Als iemand bijvoorbeeld in sterke mate rookt, een verhoogde bloeddruk en een verhoogd cholesterolgehalte heeft, dan heeft diegene zestien maal zoveel kans op een hartinfarct dan iemand die geen hoog cholesterol en geen hoge bloeddruk heeft en niet rookt. Niet roken, gezond eten, stress vermijden en meer bewegen zijn dan ook belangrijk voor een gezond hart.

Tips voor een gezond hart

  • Eet gezond en gevarieerd met voldoende vitamines, mineralen en vezels en weinig verzadigd vet. Dit betekent voldoende volkoren producten, groente en fruit. Kies voor magere of halfvolle zuivelproducten, minder vette vleessoorten en twee keer per week  (vette) vis. Dit helpt het cholesterolpeil te verlagen. 
  • Gebruik suiker, zout en alcohol met mate.
  • Rook niet of stop met roken. Roken verlaagt ons HDL en juist HDL - goed cholesterol - beschermt tegen aderverkalking.
  • Neem de tijd om te ontspannen en voorkom stress.
  • Drink voldoende water.
  • Beweeg voldoende. Door beweging stijgt het HDL-cholesterol en verbetert de algemene cholesterolspiegel. Daarnaast zorgt het voor een verbeterde bloeddruk, een gezonder gewicht en een fit lichaam.
  • Zorg voor een 'gezond' gewicht en houd dat op peil. Overgewicht speelt een grote rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Vooral een teveel aan vet rondom de buik vormt een extra risico voor het ontstaan van hart- en vaatziekten.