Wat je zeker moet eten

4x gezonde voedingsmiddelen

Getty Images

Dat pruimen goed zijn voor je stoelgang is algemeen bekend. En ook dat havermout gunstig is voor je cholesterolgehalte is geen nieuws. Maar wist je dat deze voedingsmiddelen ook nog andere verrassende gezondheidsvoordelen hebben? Vier voedingsmiddelen met meer dan één gezondheidsvoordeel.

Pruimen

Dat pruimen goed zijn voor je spijsvertering is algemeen bekend. Daarnaast zijn vezels uit fruit en graanproducten gunstig voor het cholesterolgehalte. Als het pruimenseizoen voorbij is, kun je genieten van gedroogde pruimen. Gedroogde pruimen zijn een perfect middel tegen obstipatie. Maar dat niet alleen, pruimen blijken ook belangrijke gezondheidsvoordelen te hebben voor de botten. Het dagelijks nuttigen van 10 gedroogde pruimen helpt tegen osteoporose en botbreuken bij vrouwen. Pruimen zijn rijk aan vitamine K, een vitamine die noodzakelijk is voor de aanmaak van bepaalde boteiwitten.

Havermout

Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat havermout een gunstig effect heeft op je cholesterolgehalte. Een claim die is goedgekeurd door de European Food Safety Authority (EFSA). Maar wist je dat havermout ook boordevol antioxidanten zitten die je lijf beschermen tegen schade van buitenaf, of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan. Er valt echter meer goeds te vertellen over havermout. Doordat het veel oplosbare vezels bevat, kan het opzwellen en ervoor zorgen dat een hongergevoel lang wegblijft. Daarom is het een heel geschikt ontbijt om de ochtend zonder honger door te komen. De koolhydraten in havermout worden langzaam opgenomen, zodat er geen snelle piek ontstaat in het bloedglucosegehalte en de energie langzaam wordt afgegeven aan het bloed. Er zijn aanwijzingen dat de vezels in havermout de insulinegevoeligheid verbetert en dat is gunstig voor het op peil houden van de bloedglucosespiegels.

Pistachenoten

Deze noten zijn niet alleen smakelijk, maar zitten bomvol antioxidanten, onverzadigde vetten en verschillende vitamines en mineralen. Perfect als gezond tussendoortje dus. Lang stonden ze bekend als vette snack, maar dat valt reuze mee. Als je 20 pistachenoten eet krijg je slechts 80 kilocalorieën binnen en minder dan een gram onverzadigd (goed) vet. Daarbij zijn pistachenoten ook nog eens rijk aan eiwitten en vezels. Om een teveel aan zout te voorkomen kun je ze het beste rauw of geroosterd zonder zout eten. Ander voordeel is dat je ze zelf moet pellen. Dit zorgt ervoor dat je er minder van eet in vergelijking met andere nootsoorten. Nog een ander feit: in noten zit serotonine, een stof die zorgt voor een geluksgevoel.

Linzen

Eet jij vaak linzen? Zo niet, dan is het het overwegen waard dit wel te gaan doen. Ze bevatten weinig calorieën en vet, maar zijn rijk aan eitwitten, vezels en kalium. Verschillende studies hebben aangetoond dat het eten van linzen de bloedsuikerspiegel kunnen verlagen en zelfs de kans op het ontwikkelen van diabetes verkleinen. Doordat linzen zo vezelrijk zijn, dragen ze ook bij aan een goede darmwerking.

Auteur 
  • Ilona Meernik
Bron 
  • WebMD