dinsdag, 17 september 2019

5 vragen over... starten met hardlopen

Start to run

Wil je beginnen met hardlopen? Maar weet je niet precies hoe en wat je nodig hebt? Gezondheidsnet vroeg het aan Patrick Aris van de Atletiekunie en loopcoach Renate Wennemars.

1) Kan iedereen beginnen met hardlopen?

"Uiteindelijk kan iedereen hardlopen, we zijn als mens tenslotte ‘gemaakt’ om te bewegen. Misschien zijn we door alle innovaties, die ons eigenlijk alleen maar uitnodigen minder te bewegen, wel steeds ‘luier’ geworden. Maar voorop staat: hardlopen is een eenvoudige, laagdrempelige vorm van bewegen; gezond voor lichaam en geest. Je bent buiten, vaak op mooie plekken. Je komt thuis met rode wangen: van inspanning, maar vaak ook van plezier. Het kan wel voor de één iets moeilijker zijn dan voor de ander om te starten, je moet er wel de zin, de tijd en de motivatie voor hebben.

Het vereist misschien best wel wat ‘kennis’ om blessurevrij te kunnen hardlopen: weten welke trainingsopbouw je het best kunt volgen, welke warming-up en cooling down nodig is, welke techniek het best voor je lichaam is. Het is ook per persoon verschillend in hoeverre je nog tijd moet steken in het aanleren van die juiste techniek.

Dus: als je die basiskennis op orde hebt (ofwel via je fysiotherapeut, een hardloopspecialist, een app), je de juiste kleding en schoenen hebt en de juiste motivatie, dan kan íedereen starten met hardlopen! En nog belangrijker: het ook nog eens volhouden.”

2) Wat is het voordeel van een hardloopcursus?

"Het grote voordeel van een hardloopbeginnerscursus zoals Start to Run is dat deze juist gericht is op beginners. Er wordt veel aandacht besteed aan een verantwoorde trainingsopbouw en een advies op maat door een gekwalificeerde trainer, terwijl je je wel kunt optrekken aan de groep met andere beginners. Want je zegt een hardloopsessie toch iets minder makkelijk af als je weet dat er tien gezellige mensen op je staan te wachten dan als je in je eentje naar buiten moet. Daarnaast kent de trainer de mooiste routes en krijg je met de Start to Run-app ondersteuning voor de wekelijkse ‘thuistraining’.

Zeg nou zelf: samen ergens naar toe werken is gewoon veel leuker! Dus zet je over je drempelvrees heen; maak een begin. Ga gewoon eens een stukje hardlopen en zie dat heel veel andere mensen dat ook doen. Als je er moeite mee hebt dat andere mensen jou zien hardlopen, misschien hijgend met een hoofd als een tomaat, denk dan maar: ik loop! Ik doe het!”

3) Waarom helpt hardlopen tegen een dipje?

"Door te starten met hardlopen haal je bakken met frisse lucht binnen en krijg je de energie om alle ‘dagelijkse’ klussen aan te pakken. Met het hardlopen zelf voldoe je meteen aan je beweegvoornemen en daarnaast is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Ook niet onbelangrijk: intensieve lichamelijke activiteit zorgt voor de aanmaak van endorfine; ook wel het gelukshormoon genoemd. Tot slot train je je longen, waardoor je longcapaciteit toeneemt en je efficiënter gaat ademhalen. Al met al word je minder snel moe en heb je meer zin in gezellige activiteiten. Dus wie heeft die zomer eigenlijk nog nodig?"

4) Hoe houd je hardlopen vol?

"Allereerst: kijk nog eens goed naar je doel. Stel doelen die je kunt verwezenlijken. Het mooiste doel dat je kunt stellen, is het maken van een begin. Want dat lukt altijd. Dus niet: ‘Dit jaar moet ik tien kilometer kunnen lopen.’ Maar: ‘Dit jaar begin ik met hardlopen.’ Begin gewoon en je ziet wel waar het schip strandt.

Ik realiseer me en ervaar dat soms ook zelf, dat het lastig kan zijn om de deur uit te gaan om te gaan sporten. Maar als je een afspraak met een loopmaatje of een hele groep loopmaatjes hebt, is het veel vanzelfsprekender om te gaan."

5) Wat heb je nodig?

"Een gezonde dosis motivatie is je belangrijkste bagage. Daarnaast is het belangrijk goede hardloopschoenen te dragen die ondersteunen en lekker zitten. Het is voor een startende loper slim om bij een hardloopspeciaalzaak de eerste schoenen te kopen. Daar wordt extra aandacht besteed aan het type voet en afwikkelpatroon, door onder andere gebruik te maken van een videocamera waarmee je loopbeweging wordt opgenomen. Qua kleding is eveneens lekker zittend, enigszins vocht doorlatend (en sneldrogend) materiaal het beste. Ook werkt een goede hardloopapp vaak motiverend, aangezien je dan én verteld wordt wat te doen én je kan vertrouwen op een goede trainingsopbouw.

Tot slot is een bepaalde mate van basisconditie zeer nuttig. Voor een startende hardloper betekent dit dat je in staat moet zijn een bepaalde afstand in aardig tempo wandelend te kunnen volbrengen."

Wil je beginnen met hardlopen en kun je wel wat hulp en gezelligheid gebruiken? De Atletiekunie organiseert regelmatig de beginnerscursus 'Start to Run'. Op zeven zaterdagochtenden staan professionele trainers voor je klaar om je anderhalf uur lang mee de natuur in te nemen en je alles te vertellen over starten met hardlopen. Je 'huiswerk' kun je doen met een speciale app, ingesproken door Renate Wennemars. Na deze cursus kun je 20 tot 25 minuten hardlopen.

Geen Start to run bij jou om de hoek? Ook bij een lokale atletiek- of sportvereniging bij jouw in de buurt worden vaak wel beginnerscursussen georganiseerd.

 

Bron(nen):

  • Atletiekunie