GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies o.a. om de site te analyseren en te verbeteren. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op akkoord te klikken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 25 juli 2016

Hardlopen met Evy

Personal trainer op je mp3-speler

Beginnen met hardlopen is best lastig. Hoe ver, vaak en lang moet je rennen? Er zijn veel opbouwschema’s te vinden, maar die zijn niet altijd even eenvoudig. Zou het niet heerlijk zijn als een coach je door de training loodst en je vertelt wat je precies moet doen? Dat kan met een trainer op je mp3-speler.

Een paar jaar geleden zond de Belgische zender Eén het programma Vlaanderen Sportland uit. Op de website van het programma was een bijbehorende start tot run-podcast te vinden: een hardloopcursus in de vorm van een serie mp3-bestanden. Je downloadt de lessen, zet ze op je mp3-speler en speelt elke keer als je gaat lopen één bestand af. 

Start to run
Presentatrice Evy Gruyaert neemt je in de Start to run-cursus 28 lessen lang mee op pad. Ze vertelt hoe lang je moet hardlopen of weer even mag wandelen, geeft tips, moedigt je aan en zet ondertussen bijpassende motiverende muziek op. Zo leer je in een week of 10 een afstand van ongeveer 5 kilometer aan een stuk hardlopen.

"Lopen met Evy" werd een begrip en in 2011 verscheen er een nieuwe versie van 30 lessen. Er is inmiddels ook een editie uitgebracht voor gevorderde lopers, Keep running, die je naar de 10 kilometer begeleidt.

Atletiekunie
De Atletiekunie ontwikkelde een soortgelijke cursus, getiteld Running Coach. Deze werkt op dezelfde manier. Olympisch atleet Gerard Nijboer maakte de schema’s en presentatrice Renate Wennemars is je trainster. Er zijn mp3-cursussen verkrijgbaar waarmee je voor verschillende afstanden kunt trainen: 5, 10 en 15 kilometer en 4 mijl. De cursussen bestaan afhankelijk van de afstand uit 6, 10 of 12 weken, met steeds 3 trainingen per week.

Pluspunten
Het handige aan zo’n mp3-cursus is dat je zelf nergens meer over na hoeft te denken. Je hebt geen stopwatch nodig en hoeft niet op de klok te letten, want Evy of Renate geeft wel aan wanneer het tijd is voor een wandelpauze. Je kunt de schema’s van tevoren bekijken om te zien wat je te wachten staat, maar je hoeft ze niet exact te onthouden. Je bepaalt zelf je route en tempo en als je een les te zwaar vond, kun je die gewoon nog eens opnieuw doen. De muziek en de enthousiaste trainsters zorgen ervoor dat de training zo weer om is. En onderweg krijg je ook nog eens nuttige adviezen.

Nadelen
Evy en Renate geven wel tips, maar ze kunnen natuurlijk niet zien of je ze wel goed opvolgt. Er is niemand die je houding en looptechniek bijstuurt, zoals een echte trainer dat doet. De muziek kan ervoor zorgen dat je in de maat rent en zo misschien te hard van stapel loopt. Bovendien moet de muziek die Evy en Renate draaien maar net je smaak zijn.

Start to run en Keep running met Evy Gruyaert kun je hier vinden. Er is ook een boek te koop, maar daar zitten de mp3-bestanden niet bij. De trainingen met Renate Wennemars kun je downloaden als je lid bent van Dutch Runners, maar je kunt eerst een gratis demo proberen. 

Bron(nen):

Reactie toevoegen

3 Comments

Door Jennie (niet gecontroleerd) op za, 01/23/2016 - 13:37

Na het lezen van heel wat artikelen ben ik ook voor de mp3 variant gegaan zoals de anderen aangeven in de reacties. Ik heb de mp3's gedownload via http://www.renmetevy.nl, waardoor ik ook in de winter in de sportschool kan blijven lopen. Iets wat met de app helaas nog niet mogelijk is :(

Door Colette (niet gecontroleerd) op zo, 02/09/2014 - 16:45

Ik gebruik de mp3's van Evy op de crosstrainer. Ik heb mijn max. hartslag en rusthartslag bepaald. Ik gebruikte daarvoor mijn polar borstband(sensor). Daarna heb ik mijn trainingszone berekend (voor cardio 75% van de Max. Hartslag en voor vetverbranding 40-65%) heb ik aangehouden.
Daarna ben ik gaan trainen met Evy, eerst op de laagste weerstand (bij mijn crosstrainer 25 watt). De snelheid van het ritme van de mp'3 houd ik aan maar dan om de tel (je voelt het vanzelf).
Ik train dan gewoon met Evy mee maar als ik buiten mijn trainingzone kom (dus boven de cardio zone of de vetverbrandingszone) doe ik het iets rustiger aan tot mijn hartslag weer netjes binnen de zone valt. Als je op een gegeven moment te gemakkelijk traint (je hartslag blijft lager dan de trainingszone) dan kun je het Wattage wat opvoeren Bij mij kan dat in stapjes van 5 watt. Als Evy zegt dat je rustig moet lopen maar niet stilstaan :) dan zet ik het Wattage even op de laagste stand en zodra we weer gaan lopen zet ik hem weer iets hoger. Maar de eerste twee weken heb ik niet aan het Wattage gedraaid, gewoon laag en even wennen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Door Ward (niet gecontroleerd) op zo, 01/26/2014 - 19:51

Hallo,
Ik vraag mij af of je de mp3`s ook kunt gebruiken op een crosstrainer.. Heb heel het internet afgezocht en ik vind geen duidelijke JA of NEE. En zo ja moet jedan zorgen dat je op je maximale hartslag zit als Evy zegt dat je moet rennen, en moet je dan een tandje terug als Evy zegt wandelen (of kun je op de crosstrainer beter continue op je maximale hartslag zitten). Is het ook mogelijk de een paar keer de les op de crosstrainer te doen afgewisseld met een paar lessen buiten rennen? hoef niet af te vallen maar wil gewoon uithoudingsvermogen krijgen.