Boekrecensie: Het puberende brein

Meer inzicht in adolescentie

Ruim tien jaar geleden schreef Eveline Crone ‘Het puberende brein’, hét standaardwerk voor professionals en opvoeders over de ontwikkeling van de hersenen tijdens de adolescentie. Dit jaar presenteert Crone haar nieuwste bevindingen. De conclusies van de vorige uitgave staan nog, maar er is veel meer kennis bijgekomen. Bijvoorbeeld over het sociale brein en beloning- en risicogevoeligheid.

Crone is hoogleraar op de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Zij doet al jaren onderzoek naar de leeftijdscategorie zes tot dertig jaar. In Het puberende brein legt zij uit dat de adolescentie heel goed te begrijpen is. Vooral vanuit veranderingen in de ontwikkeling en organisatie van de hersenen en de invloed die hormonale veranderingen hebben op de ontwikkeling. In het boek verwijst Crone veel naar wetenschappelijke onderzoeken, om haar standpunten te ondersteunen.

Inzicht in jongeren

Het boek is interessant voor mensen die meer inzicht willen in jongeren. Voornamelijk opvoeders zullen dit boek waarderen. Laat vooral je adolescent stukjes meelezen: een aantal onderwerpen zullen erg herkenbaar zijn voor hem of haar.

Ondanks dat het boek vrij makkelijk leest, moet je er wel even voor gaan zitten. Er wordt veel moeilijke materie behandeld, die Crone probeert te verduidelijken met behulp van afbeeldingen en tabellen. Naast de vele informatie worden er aan het einde van het boek ook praktische tips gegeven. Een aantal gelden niet alleen voor jongeren, want wie vindt het niet fijn om te horen wat ze goed doen in plaats van fout?

Drie tips van Crone

Ben jij een ouder, docent of heb jij op een andere manier te maken met (lastige) pubers? Crone geeft in haar boek verschillende tips:

• Het helpt om jongeren te vertellen wat ze wel goed doen, in plaats van benadrukken wat ze nog niet kunnen. Jongeren leren vaak beter van positieve feedback en daarnaast reageren de sturingsgebieden in de hersenen hier sterker op.
  • Risico nemen hoort bij de adolescentie, maar door de aanwezigheid van ouders kan het risico afnemen. Het is daarom aanbevolen om bij gevaarlijke situaties volwassenen in de buurt te hebben, zoals bij autorijles of het afsteken van vuurwerk.
  • Het gebruik van social media is voor jongeren in principe positief, ze ervaren het als plezierig om met elkaar in contact te zijn. Wel is het belangrijk om limieten te stellen aan het gebruik ervan, zodat ze genoeg slaap krijgen en niet aan een stuk door worden blootgesteld aan de beoordeling door anderen.