Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 31 maart 2017

9 tips voor een goed geheugen

Vergeet ze niet!

Al vanaf je twintigste levensjaar verlies je hersencellen en gaat je geheugen langzaam maar zeker achteruit. Met de onderstaande tips en trucs houd je je geheugen in optimale conditie!

1. Ontbijt goed

Een goed ontbijt is belangrijk voor een goed geheugen. Slimmer word je niet van een paar boterhammen en een glas melk, maar je kunt dingen wel beter onthouden, zoals feiten en een later die dag te houden speech.

2. Gebruik geen drugs

Je coördinatie, je probleemoplossend vermogen en je geheugen: alle gaan ze achteruit na het roken van een jointje. Wie veel marihuana gebruikt, heeft een continu verminderd geheugen. De wetenschap is het er nog niet over eens of marihuanagebruik ook leidt tot levenslange hersenveranderingen.

3. Drink weinig alcohol

Alcohol is een lastige stof in voedingsland. Heeft voordelen en nadelen. Een van de nadelen is aantasting van je geheugen. Wie alcohol drinkt, zorgt ervoor dat zijn of haar brein nieuwe herinneringen niet voor lange tijd kan opslaan. En hoe meer alcohol je drinkt, hoe groter dit effect op je geheugen.

4. Vermijd stress

Kortdurende stress maakt je alert en scherpt je geheugen. Een plotseling stressmoment zul je je daarom altijd goed kunnen herinneren, denk aan een grote schrik in je leven. Langdurige stress werkt juist andersom: het verkleint delen van je hersenen, waardoor je je moeilijker kunt concentreren en dingen minder goed kunt onthouden. Dit staat nog los van alle andere gezondheidsproblemen die langdurige stress met zich brengt.

5. Ga lekker puzzelen

Regelmatig een kruiswoordpuzzeltje maken op latere leeftijd kan je geheugenverlies met enkele jaren vertragen. Maakt niet uit hoe opgeleid je bent. Ook goed voor je geheugen: dansen, lezen, muziek maken, spelletjes spelen (memory!), bewegen en sociaal actief zijn.

6. Kijk uit met antihistamines en slaapmiddelen

Veelgebruikt: geneesmiddelen tegen allergie (antihistamines) en voor een goede nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat beide soorten middelen tijdelijke geheugenproblemen kunnen veroorzaken. Dit geldt ook voor geneesmiddelen die je cholesterol verlagen. Gelukkig stoppen de problemen wanneer jij stopt met het gebruik van het geneesmiddel.

7. Slaap!

Tijdens je welverdiende nachtrust zijn je hersenen als een razende aan het werk om alle tijdens de dag opgedane ervaringen op te slaan in je geheugen. Voldoende slaap is dus van groot belang voor een goede werking van je geheugen. Gemiddeld heb je zo’n zeven a acht uur slaap nodig.

8. Eet gezond

Ook weer een klassiek advies: eet gezond. Gezond eten voor je geheugen betekent: veel broccoli en groene bladgroenten, zoals spinazie en andijvie. Je geheugen gedijt er prima bij. Voedingsmiddelen vol foliumzuur zijn ook prima voor je geheugen, denk aan erwten en linzen. En vis is belangrijk, vanwege de omega-3-vetzuren. Deze vetzuren zijn goed voor de ontwikkeling van je hersenen, en daarmee voor het functioneren van je geheugen. Ook zijn er aanwijzingen dat vette vis specifiek het geheugen van zwangere vrouwen verbetert.

9. Geniet van je kopje koffie

Het is niet zozeer het genieten van koffie dat je geheugen verbetert, als wel de cafeïne die in koffie zit. Van de opwekkende stof cafeïne is bewezen dat je geheugen er 'enigszins' door verbetert. Cafeïne stimuleert onder meer de hersenen. Een goede kop koffie zul je dus ook niet snel vergeten!

Reactie toevoegen

2 Comments

Door sofoklistryfonidis (niet gecontroleerd) op di, 05/13/2014 - 10:36

Je bent niet de enige!

Door Henny Verbeek (niet gecontroleerd) op ma, 05/05/2014 - 02:47

Door prednison slaap ik heel slecht 3 uurtjes ga ook van alles doen opruimen terwijl ik wegens mijn inmuum ziekte niks kan ben altijd moe het gevaar daar van is als de prednison op is ik in elkaar stort en twee weken alleen maar veel slaap je krijg gewoon 90 procent terug slag in ziekenhuis krijg ik 50 mg via infuus geen probleem dan kom ik thuis met 30 mg gaat het niet goed. groetjes