donderdag, 17 oktober 2019

Douchen zonder uitdrogen

Wees lief voor je huid

De één houdt van een snelle ochtenddouche, de ander ligt het liefst een hele zondag in bad. Lekker ontspannen of wakker worden, maar denk ook eens aan je huid! Die kan het zwaar te verduren hebben. Met deze tips houd je je huid schoon, maar ook gezond.

Al dat water en zeep kan je natuurlijke evenwicht van je huid flink in de war schoppen. Mogen we ons dan helemaal niet wassen? Natuurlijk wel! Maar met een beetje beleid hou je je huid gezond.

Snel onder de douche

Douchen is favoriet. Douchen is fris, snel en heeft een verkwikkend effect. We vinden het zó lekker, dat we gemiddeld vijf keer per week douchen en wel acht minuten lang. Maar je kunt je huid ook té schoon houden. Dat klinkt vreemd, maar iedere keer als je je wast, tast je het beschermlaagje bovenop je huid aan.

Het herstelt zich binnen een paar uur vanzelf, maar ondertussen staat je huid bloot aan irritaties, uitdroging, vuil en bacteriën. Heb je last van een gevoelige of droge huid, acne of eczeem, dan kun je beter maar zo kort mogelijk, niet te heet en niet te vaak douchen. Na het douchen kun je gebruikmaken van vochtregulerende producten om de huid te verzachten en kalmeren.

Heet en dan weer koud

Voor een douche geldt een ideale temperatuur van ongeveer 37 of 38 graden. Een hete douche stimuleert de doorbloeding. Het effect daarvan is onder meer dat afbraakstoffen sneller uit je lichaam verdwijnen. Daardoor heb je bijvoorbeeld minder snel last van spierpijn of stijfheid.

Maar door de warmte droogt de huid ook uit. Bovendien kost het je lichaam veel energie om de lichaamstemperatuur in toom te houden. Hierdoor kan je moe en sloom worden. Wissel de hete douche daarom af met een koude, bij voorkeur drie minuten heet om één minuut koud (wisseldouche). Zo geniet je van de voordelen van een betere doorbloeding, zonder dat de huid eronder lijdt.

Uitgebreid badderen

Baden vergt meer tijd. Daarom maken we er gemiddeld ook minder gebruik van. Maar goed ook, want anders zou de huid het zwaar te verduren hebben. De ideale duur van een bad is 10 tot 20 minuten, en zeker nooit langer dan een half uur.

De aanbevolen temperatuur is de temperatuur van de huid; ongeveer 37 graden. Een lauw bad van 37 tot 38 graden heeft een kalmerende invloed voor zowel kinderen als volwassenen. Een kouder bad werkt verkwikkend en verfrissend. Een heet bad maakt loom en slaperig en helpt tegen een opkomende verkoudheid.

Spoel je lichaam en haren altijd goed af voor je uit het water gaat, zodat alle sporen van potentieel irriterende stoffen verwijderd worden. Ook baden heeft een uitdrogend effect, dat achteraf moet worden gecompenseerd met een hydraterende crème.

Welk product?

Op het gebied van bad- en doucheproducten is er keus genoeg. Op veel verzorgingsproducten staat vermeld voor welk type huid dat product bestemd is, bijvoorbeeld douchecrème voor de gevoelige huid.

Gebruik je dagelijks een douchecrème of -gel, kies dan voor een milde, zeepvrije variant. Voor speciale gelegenheden zijn er geparfumeerde varianten in lijn met je favoriete parfum of eau de toilette. Houd je van snel en gemakkelijk - bijvoorbeeld na het sporten - dan zijn er producten waarmee je in een handomdraai huid en haar reinigt.

Voor in bad zijn er producten op basis van aromatische oliën met een ontspannende of antistress werking (zoals lavendel). Door de warme dampen van het geurende badwater ontspant de geest.

Een aromatisch badproduct met bijvoorbeeld eucalyptus of menthol geeft de geest juist een opkikker. Ook je lichaam krijgt er een stoot energie van, mits je voor een niet te warm bad kiest.