Bereikbaarheid huisarts moet beter

Getty Images

De telefonische bereikbaarheid van huisartsen is tijdens kantooruren ernstig onder de maat en moet sterk verbeteren.

Dit is de conclusie van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF) in het vandaag verschenen rapport over de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenpraktijk.

Meer dan een kwart van de mensen die het speciale spoednummer van een huisartsenpraktijk belt, krijgt niemand aan de telefoon. In de namiddag kan dit zelfs oplopen tot 40 procent. Bovendien is ruim de helft van de mensen ingeschreven in een praktijk zonder spoednummer, of is niet op de hoogte van het spoednummer.

Bijna de helft van de mensen die het reguliere nummer belt, krijgt geen contact met de praktijk binnen twee minuten.

Onacceptabel
De IGZ en NPCF vinden het onacceptabel dat huisartsen slecht bereikbaar zijn en eisen binnen een jaar verbetering van de huisartsenpraktijken. De instellingen vinden dat de praktijken tijdens kantooruren voor spoed binnen 30 seconden bereikbaar moeten zijn. Voor gewone oproepen moeten praktijken binnen twee minuten bereikbaar zijn.

De NCPF en de IGZ stellen dat spoednummers geen antwoordapparaat moeten hebben, maar direct beantwoord moeten worden of moeten worden doorgeschakeld naar een dienstdoende vervanger. Ook moeten patiënten beter op de hoogte gebracht worden van het speciale spoednummer.

Auteur 
Bron 
  • Inspectie voor de Gezondheidszorg