donderdag, 19 mei 2022

7 etenswaren die verstopping in de hand werken

De invloed van voeding op je darmen

Je spijsvertering heeft volop belang bij een gezonde en gevarieerde voeding. Eet je te eenzijdig of te veel van bepaalde dingen, dan ligt obstipatie op de loer. Onderstaande zeven voedingsmiddelen kunnen problemen met je stoelgang veroorzaken.

1. Kant-en-klaar maaltijden

Het assortiment kant-en-klaarmaaltijden wordt steeds groter. Lekker gemakkelijk en een stuk voordeliger en gezonder dan afhalen bij een restaurant of snackbar. Toch? Het Voedingscentrum is daar duidelijk over: Kant-en-klaarmaaltijden bevatten over het algemeen te weinig groenten en vezels en ze bevatten teveel zout en verzadigd vet. Eet je ze iedere dag, dan krijg je dus structureel te weinig vezels binnen en dat kan obstipatie veroorzaken.

Af en toe een kant-en-klaar maaltijd kan geen kwaad, maar zelf koken is het beste. En als je eten dat over is invriest, heb je je eigen kant-en-klaar maaltijd en ga je verspilling tegen. Ga je toch voor kant-en-klaar uit de supermarkt let dan op het volgende:

  • Veel maaltijden bevatten witte pasta en rijst. Probeer een variant te kiezen waarin volkorenproducten worden gebruikt.
  • Check het etiket. Bevat een maaltijd weinig vezels of groenten, eet er dan rauwkost of losse groenten bij.
  • Kies voor maaltijden met verse groente een goede verdeling van koolhydraten, eiwitten en vetten en zo min mogelijk sausjes.

2. Zuivel

Niet iedereen heeft er last van, maar bij sommige mensen is zuivel slecht voor de stoelgang. Caseïne, een eiwit dat in zuivelproducten zit, is voor sommige mensen namelijk slecht verteerbaar. Dit kan leiden tot darmproblemen, verstopping of een opgeblazen gevoel. Heb je het gevoel dat dit bij jou het geval is? Probeer zuivel dan een tijdje te mijden. Yoghurt en karnemelk bevatten overigens minder van dit eiwit en worden vaak wel verdragen. Yoghurt met probiotica of kefir kunnen juist weer een gunstig effect op de spijsvertering hebben.

3. Gefrituurd eten, koek en snoep

Het is misschien een open deur, maar gefrituurd eten is niet bevordelijk voor je stoelgang. Het is vet eten met vaak weinig vezels, dat slecht verteerd wordt en lang in je spijsverteringskanaal kan blijven hangen, waardoor je je opgeblazen voelt. Sommige mensen gaan er van aan de diarree, maar verstopping komt vaker voor. Dit komt ook omdat deze etenswaren vaak veel zout bevatten, wat vocht uit je ontlasting onttrekt, waardoor obstipatie op de loer ligt.

Ook koek, ijs en bijvoorbeeld chocolade kun je maar beter met mate eten. Los van het feit dat ze op zichzelf niet gezond zijn, nemen ze ook vaak de plaats in van producten die wél vitamines en vezels bevatten, zoals fruit. Dat verhoogt je risico op verstopping.

4. Eieren

Eieren zitten boordevol goede voedingsstoffen, zoals proteïnes, maar bevatten geen voedingsvezels. Heb je last van verstopping, dan kun je dus beter iets vezelrijks nemen dan een ei. Of je voegt er vezels aan toe, bijvoorbeeld door eieren te verwerken in een omelet met spinazie en andere groenten.

5. (Rood) vlees en bewerkt vlees

Vaak last van je darmen? Beperk dan de inname van vlees, zeker van bewerkt rood vlees zoals worst en gesneden vleeswaren. Niet alleen omdat vlees - of eigenlijk dierlijke producten in het algemeen - geen voedingsvezels bevatten, maar ook vanwege de balans in je darmflora. Onderzoek van Washington Center for Clinical Research heeft laten zien dat mensen die geen of weinig vlees eten veel meer beschermende darmbacteriën hebben dan mensen die wel vlees eten. En een juist evenwicht tussen goede en slechte darmbacteriën zorgt voor een gezonde spijsvertering. Daar komt bij dat mensen geneigd zijn te grote stukken vlees te eten, waardoor er minder groenten en volkoren granen worden gegeten en dus de vezelinname nog lager wordt.

6. Wit brood

Wit brood, maar ook witte rijst en witte pasta zorgen eerder voor obstipatie dan volkoren producten. Ze bevatten namelijk bijna geen vezels. Het fijnste brood voor je darmen is volkorenbrood. Van welk graan dan ook: tarwe, spelt, rogge. Als de hele graankorrel gebruikt wordt, bevat het brood namelijk meer gezonde voedingsstoffen en dus ook meer vezels. Kies je dan ook nog eens voor brood met noten, vruchten, pitten of zaden, dan worden je darmen helemaal blij.

7. Alcohol

Ook het drinken van alcohol is niet handig als je last hebt van verstopping. Alcohol zorgt ervoor dat je vaker naar het toilet moet. Door uitdroging kun je dan last krijgen van harde ontlasting. Alcohol verstoort bovendien de balans tussen de goede en slechte bacteriën in je darmen, wat ook al geen positief effect op je stoelgang heeft. Je verkleint het risico op darmproblemen als je bij ieder glas alcohol een glas water drinkt.