woensdag, 11 december 2019

5 vragen over slim afvallen

Lekker eten en toch gezond en verantwoord afvallen

Wil je een paar kilo afvallen, maar wel lekker en toch gezond eten? Diëtist Mary Stottelaar geeft het antwoord op vijf vragen over slim afvallen.

1. Wat is de beste dieettip als je wilt afvallen?

De allerbeste tip is stoppen met de hele dag door eten en steeds maar tussendoortjes nemen. Juist die extraatjes tikken vaak flink aan. Koekjes, snoepjes, repen, frisdrank, chips… Ze bevatten vaak volop calorieën maar nauwelijks waardevolle voedingsstoffen. Door drie keer per dag een goed vullende maaltijd te nemen, krijg je minder trek tussendoor en kom je ook niet in de verleiding. En als je toch iets extra’s neemt, kan dat het beste een gezond tussendoortje zijn zoals een handje noten, schaaltje kwark of een stuk fruit.

2. Kan ik 5 kilo per week afvallen?

Gelukkig niet! Zo snel afvallen is ronduit ongezond. Val liever rustig af. Die kilo’s zijn er tenslotte ook niet in één week bijgekomen. Bij snel veel afvallen word je lusteloos en reageert je lichaam met bijvoorbeeld hoofdpijn of verstopping. Ga je lang door met zo’n streng dieet, dan raken ook de voorraden in je lichaam uitgeput. Met gevolgen als botontkalking, bloed­armoede en slechte wond­genezing.

3. Vallen mannen sneller af dan vrouwen?

Het lijkt oneerlijk verdeeld, maar mannen kunnen inderdaad wat makkelijker afvallen dan vrouwen. Dat komt door de andere lichaamssamenstelling. Mannen hebben van nature meer spierweefsel dan vrouwen. En juist spierweefsel verbrandt calorieën. Ook hebben mannen over het algemeen appelvormig overgewicht met meer buikvet. Dat verdwijnt relatief makkelijker dan het vet op de heupen en billen bij vrouwen. Pech dus, als vrouw? Niet helemaal, want je kunt er wel voor zorgen dat je extra spierweefsel kweekt. Bijvoorbeeld door krachtoefeningen te doen.

4. Wat is slim om tussendoor te nemen als je trek hebt?

Iets waar je nooit te veel van kunt eten, is groente. Denk aan snoeptomaatjes, plakjes komkommer, radijsjes of worteltjes die je lekker wegknabbelt, een kom soep gemaakt van alleen (gepureerde) groenten of een glas groenten- of tomatensap. Ook een kop thee of een glas water kan de ergste trek verminderen.

5. Kan ik mijn glaasje wijn wel blijven drinken als ik wil afvallen?

Alcoholische dranken leveren ­calorieën; dat geldt voor alle soorten: wijn, bier en sterke drank. De hoeveelheid calorieën komt al snel overeen met die van een boterham. Bijkomend nadeel van alcohol is dat het een hongergevoel opwekt. Vandaar die trek in chips, nootjes, olijven en kaas bij een glaasje wijn of bier. En dan tikken de calorieën helemaal aan. Wil je afvallen, dan kun je het beste zo min mogelijk alcohol ge­bruiken. Drink je toch graag een glaasje? Ga dan uit van maximaal één à twee keer per week een glas voor de gezelligheid.

 

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.

Bron(nen):