maandag, 21 oktober 2019

Afvallen: let ook goed op wat je drinkt

Welke drankjes helpen bij afvallen en welke niet?

Als je op dieet bent, let je goed op wat je eet. Maar weet je eigenlijk wel of de drankjes die je drinkt ook passen binnen het dieet? De juiste drankjes zorgen ervoor dat je metabolisme verandert, je niet zo'n trek hebt en je totale dagelijkse calorieën minder worden. De vraag is: welke drankjes helpen je af te vallen en welke juist niet?

Drink geen... frisdrank

Elke keer dat je een fles frisdrank achterover klokt, drink je honderden zogenaamde 'lege' calorieën. Om minder calorieën binnen te krijgen, kun je overschakelen op light frisdranken. Het is echter de vraag of dit tot gewichtsverlies leidt.

Drink gerust... water

Vervang je koolzuurhoudende frisdranken door water, dan verminder je het aantal calorieën per dag drastisch. En er zijn nog meer voordelen. Drink je twee glazen water voor een maaltijd, dan heb je eerder een vol gevoel en eet je dus minder. Bovendien toont onderzoek aan dat het drinken van veel water een positief effect heeft op je metabolisme.

Denk goed na bij het drinken van... smoothies

Als je een banaan, aardbeien en bosbessen pureert tot een schuimige smoothie, heb je een heerlijk gezond drankje. De smoothie die je thuis maakt is het beste, omdat je het aantal calorieën kunt beperken door goed op de ingrediënten te letten. Smoothies in een restaurant kunnen ijs, honing en andere zoetstoffen bevatten die het aantal calorieën van een smoothie drastisch vermeerderen.

Drink geen... energiedrankjes

Sport- en energiedrankjes zijn net als frisdrank caloriebommen. Ze mogen dan wel meer voedingsmiddelen bevatten, maar dezelfde vitaminen en mineralen vind je ook in drankjes met minder calorieën. Als je echt af wilt vallen, kun energiedrankjes beter mijden!

Drink gerust... zwarte koffie

Als je cafeïne nodig hebt, kun je beter voor koffie kiezen dan voor energiedranken. Zwarte koffie bevat geen calorieën en is rijk aan antioxidanten. Studies hebben uitgewezen dat het drinken van matige hoeveelheden koffie (vier tot vijf kopjes per dag) een positieve invloed heeft op je stemming en concentratie.

Drink geen... speciale koffie

Als je room, smaaksiroop en/of een slagroom toevoegt aan je koffie, dan is die 'onschuldige' zwarte koffie niet 'onschuldig' meer. Het bevat dan veel suiker en vet. Een speciale koffie kan wel 570 calorieën bevatten. Dit is meer dan een gewone maaltijd! Houd je niet van zwarte koffie, voeg dan een beetje melk toe en gebruik kunstmatige zoetstof om de calorieën laag te houden.

Drink gerust... groene thee

Groene thee is ook een uitstekende keus als je wat cafeïne wilt hebben. Het bevat geen calorieën. Onderzoek heeft bovendien uitgewezen dat groene thee afvallen stimuleert door de zogenaamde fytochemicaliën. Dit zijn plantaardige verbindingen die het lichaam tijdelijk aanzetten tot het verbranden van meer calorieën en vet. Omdat je hier maar een paar uur voordeel van hebt, helpt het om minstens twee keer per dag groene thee te drinken.

Drink geen... cocktails

Sterke drank bevat minder calorieën dan wijn. Maar mix je sterke drank met frisdrank of room, kijk dan uit! De calorieën kunnen per glas wel oplopen tot 715 calorieën. Een optie is om rum of wodka te mixen met light frisdrank.

Denk goed na bij het drinken van... light bier

Bier helpt niet echt om af te vallen, maar als je op stap bent en je wilt een biertje drinken, neem dan light bier. Eén glas light bier bevat ongeveer 100 calorieën in vergelijking met 150 calorieën voor een normaal biertje.