GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies o.a. om de site te analyseren en te verbeteren. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op akkoord te klikken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 juli 2016

Appeldieet

Geleidelijk gewicht verliezen

Het appeldieet is afkomstig uit de Verenigde Staten. Het principe is eenvoudig: eet voor elke maaltijd een appel en je valt af!

Wat moet je doen?

De bedenkster van het appeldieet Tammi Flynn droeg één van haar cliënten op om voor elke maaltijd een appel te eten. De cliënt veranderde verder haar eetpatroon niet en verloor toch één kilogram per week. Daarna probeerde Flynn het dieet ook uit bij haar andere cliënten. In twaalf weken verloren 346 mensen samen 2700 kilo. Dat komt neer op bijna acht kilo per persoon.

Hoe werkt het?

Door het eten van de appel vermindert je hongergevoel en daardoor eet je minder van de hoofdmaaltijd. Ook zitten appels vol vitamines en mineralen en zorgen ze voor een goede balans van je suikerspiegel. Hierdoor krijg je minder zin in zoete snacks of chips. Na verloop van tijd zou je zelfs verlangen naar een 'appelshot'.

 

Voor wie?

Iedereen kan het appeldieet volgen, mits je natuurlijk van appels houdt. Het appeldieet is niet geschikt voor mensen die in korte tijd veel gewicht willen verliezen. Het gewichtsverlies verloopt namelijk heel geleidelijk.

 

Wat vinden deskundigen?

Het Voedingscentrum heeft zich nog niet uitgesproken over het appeldieet. Voorlichter Ineke Volkers vindt het appeldieet wel heel slim: "Een appel is een bron van vezels en vitamines en geeft een verzadigd gevoel. Daardoor eet je minder, dus ik denk wel dat het appeldieet zou kunnen werken."

 

Voordelen

Een groot voordeel is dat je je eetlust onder controle kunt houden. Hierdoor kom je minder snel in de verleiding om ongezonde tussendoortjes te eten. Ook bevatten appels antioxidanten. Dit zijn vitamines en mineralen die een positieve uitwerking op het lichaam hebben.

Appels met een fellere kleur hebben meer antioxidanten dan appels met een lichtere kleur. Bijna alle antioxidanten zitten in de schil, dus eet de appel bij voorkeur met schil.

Nadelen

Een nadeel van het appeldieet is dat je al gauw honderd appels per maand naar binnen moet werken. Dat is erg veel en het dieet kan daardoor snel gaan vervelen. Ook ontbreekt wetenschappelijk bewijs voor de werking van het dieet.

Realiseer je wel dat veel bewegen een belangrijk onderdeel is van het appeldieet. Dus als je niet vooruit te branden bent, gaat het appeldieet je vrijwel zeker niet helpen.

En dan zijn er nog je tanden: op de lange termijn kan het zuur van de appels je gebit gaan aantasten. Goed en regelmatig poetsen is dus noodzakelijk.

Meer info

Wil je meer weten over het appeldieet? In het boek 'Het appeldieet' door Tammi Flynn (ISBN 9022991431) wordt de methode uitgebreid beschreven.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen. 

Reactie toevoegen