zaterdag, 23 januari 2021

Boekrecensie: het 17-dagendieet kookboek

Het 17-dagendieet gaat culinair

Vorig jaar was het er ineens: het 17-dagendieet. Een koolhydraatbeperkend dieet dat in korte tijd een grote schare volgers kreeg. Die lijners willen ook graag variëren in hun voeding. Daarom introduceerde schrijver 'Dr. Mike' onlangs Het 17-dagendieet kookboek.

Huisarts Michael Moreno, alias 'Dr. Mike', schreef eerder Het 17-dagendieet. Een dieet van vier cycli van zeventien dagen. Bij dit koolhydraatbeperkende dieet worden geen voedingsmiddelen uitgesloten, wat het volgens aanhangers gemakkelijk vol te houden maakt. Maar omdat je de vierde cyclus eigenlijk de rest van je leven moet volhouden, bestaat de kans dat je terugvalt in oude gewoontes óf iedere week hetzelfde eet.

Korte opfriscursus

Gelukkig valt variëren te leren, en dat is precies wat Dr. Mike beoogt met de 80 nieuwe recepten in Het 17-dagendieet kookboek. Hoewel je je daarvoor wel eerst door twintig pagina's theorie moet heenworstelen. 

Na deze korte opfriscursus komen de recepten per cyclus aan de beurt, aangevuld met 51 voorbeeld-dagmenu's (3 maaltijden met enkele tussendoortjes). De recepten zijn Amerikaans en Europees met uitschieters naar de Aziatische en Mexicaanse keuken. Vertaler Anna van Wittenberghe, die al eerder Het South Beach-dieet en Skinny Bitch een vetarm Hollands sausje gaf, heeft de recepten aangepast aan de Nederlandse markt en geeft regelmatig extra adviezen bij de receptuur.

Vergt planning

Het volgen van de menu's vergt enige planning, met name voor de werkenden onder ons. De meeste recepten kun je volgens het boek in een half uur of minder maken, maar wij vonden sommige ontbijtrecepten weg erg veel tijd in beslag nemen in ons drukke ochtendschema.

Gelukkig staan er ook ontbijtrecepten in die wel vlug klaar zijn, zoals smoothies en vruchtenshakes. Houd er ook rekening mee dat je 's avonds tijd reserveert voor het voorbereiden van de lunch voor de volgende dag, als je deze mee moet nemen naar het werk. 


Smakelijke recepten

De recepten kennen geen ellenlange ingrediëntenlijsten en alle menu's zijn zoals gezegd opgebouwd rond de voedingsmiddelen die je volgens Het 17-dagendieet eet. Dit betekent dat je in de eerste twee cycli veel moet laten staan, zoals brood, pasta en aardappelen. Veel eieren eten dus, maar ook zeer smakelijke recepten als romige gerookte zalmrolletjes, kalkoenpicadillo slawraps en tilapiapakketjes uit de oven. Vanaf cyclus drie wordt het dieet weer uitgebreider.

De opmaak van het boek is sober, zonder plaatjes en kleur (op twee blokken van elk acht paginagroot gefotografeerde recepten na). Het 17-dagendieet kookboek heeft een register van recepten per cyclus, een alfabetisch receptenregister en een register op hoofdingrediënt of soort.

Het 17-dagendieet kookboek is een aanrader voor als je je in een voedingsimpasse bevindt, maar toch nog meer wilt afvallen en deze methode goed beviel, maar ook als je gewoon wat nieuwe inspiratie kunt gebruiken.

Het 17-dagendieet kookboek is verkrijgbaar in de boekhandel of online te bestellen voor € 17,95.