Boekrecensie: Vet belangrijk

Aanrader voor iedereen die weleens baalt van zijn gewicht

Snap je niet waarom de buurvrouw alles kan eten wat ze wil en niet aankomt, terwijl jij continu op de lijn moet letten? Heb je alle diëten wel eens geprobeerd, en kom je steeds weer aan – met rente? Dan wil je dit boek misschien wel lezen.

Vet belangrijk is geschreven door twee artsen: Liesbeth van Rossum en Mariëtte Boon. Zij schreven een heel prettig leesbaar boek over een onderwerp dat veel mensen helemaal niet zo prettig vinden: ons lichaamsvet. Volgens Van Rossum en Boon kun je lichaamsvet het beste beschouwen als een orgaan (dus net zoiets als je lever of je nieren), en dan ook nog een heel actief orgaan. Lichaamsvet is namelijk niet zomaar vet. Er gebeurt heel veel in ons vetweefsel. De twee artsen beschrijven wat het nut is van ons vetweefsel, hoe je vet kunt verbranden, wat er gebeurt als we dikker worden, waarom bruin vet zo gunstig is en hoe het kan dat zoveel mensen overgewicht ontwikkelen. In vrijwel elk hoofdstuk vertellen ze verhalen uit hun dokterspraktijk, en die zijn fascinerend. Wat gebeurt er met de gezondheid van een jonge vrouw als ze door een ziekte geen onderhuids vet meer kan opslaan? Of hoe vergaat het Karin, een klein meisje dat ongevoelig is voor het hormoon dat de hersenen meldt dat er genoeg is gegeten en daardoor altijd honger heeft?

Het is ingewikkeld

Het ene na het andere interessante aspect van vet komt langs in het boek. Door het lezen van dit boek krijg je steeds meer respect voor ons vetweefsel en begrijp je ook waarom het zo moeilijk kan zijn om af te vallen. Er zijn zoveel factoren van invloed op ons lichaamsgewicht! Slaap, stress, hormonen, medicijnen, onderliggende ziekten… Beide artsen vinden dan ook dat je  nooit zo maar tegen iemand kan zeggen dat ‘gewoon een beetje minder moet eten’. Het is belangrijk eerst goed te kijken naar de oorzaak van overgewicht en álle factoren aan te pakken voordat je met een dieet begint. Denk bijvoorbeeld aan stress verminderen, je slaappatroon of de medicatie die je gebruikt. Het boek geeft nadrukkelijk geen pasklare oplossing voor overgewicht, en ook geen wonderdieet dat het vet helpt verbranden. Die oplossingen en dat wonderdieet bestaan namelijk helemaal niet. Maar als je overgewicht hebt, snap je na het lezen van dit boek wel veel beter hoe je overgewicht is ontstaan en welke factoren je kunt beïnvloeden.

Fatshaming

Liesbeth van Rossum en Mariëtte Boon krijgen in hun werk dagelijks te maken met mensen met overgewicht. Goed dat zij aandacht besteden aan het begrip ‘fatshaming’, oftewel vooroordelen over en discriminatie van dikke mensen. Volgens hen is dat de laatste vorm van sociaal geaccepteerde discriminatie. “Het wordt daarom hoog tijd dat we als maatschappij wat meer respect tonen voor mensen die worstelen met hun gewicht’. zeggen de auteurs. En na het lezen van dit boek geef je ze helemaal gelijk.

Liesbeth van Rossum is internist en endocrinoloog en Mariette Boon is internist in opleiding en onderzoeker naar bruin vet. Samen schreven zij de bestseller 'Vet belangrijk'. Dit duo weet alles over lichaamsvet en hoe je dat kunt beïnvloeden. Wil je afvallen? Luister dan naar onderstaande podcast voordat je start met een dieet, want dan kun je veelgemaakte fouten voorkomen.