Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 28 mei 2017

De 5 populairste diëten van dit moment

Snel afvallen voor de zomer

Veel mensen willen in de zomer snel een paar kilo kwijt. De vakantie staat voor de deur en de luchtige jurkjes, korte broeken en zwemkleding komen weer uit de kast. Dit zijn de populairste diëten van dit moment.

1. Het Vastendieet

Verreweg het populairste dieet op dit moment is Het Vastendieet van Michael Mosley en Mimi Spencer. Mosley probeerde voor een BBC documentaire het dieet zelf uit en de resultaten waren verbazingwekkend. Bij het dieet mogen mannen twee dagen per week slechts 600 kilocalorieën nuttigen, vrouwen maar 500. De overige vijf dagen van de week wordt normaal gegeten.

Mosley verdeelt zijn calorieën op de vastendagen in twee maaltijden: ontbijt en lunch. Bij het ontbijt 300 kilocalorieën en 300 kilocalorieën tijdens het diner dat bestaat uit veel groenten en mager eiwit. Gedurende de dag veel drinken: water, thee en koffie. Aan het hongergevoel zou je gewend raken. Bij Mosley werkte het. Na twee maanden was hij 19 pond lichter en ook zijn cholesterol- en bloedsuikerspiegel en andere factoren bereikten een normale hoogte. Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat het dieet er niet alleen voor zorgt dat de kilo's ervan afvliegen, maar ook dat het risico op ziektes als diabetes en hartaandoeningen daalt. Maar Mosley benadrukt dat er meer onderzoek, met name op de lange termijn, nodig is om de effectiviteit van het dieet te evalueren.

2. Cambridge

Onverminderd populair blijft het Cambridge dieet. Een dieet dat als muziek in de oren klinkt, want zes tot tien kilo afvallen in een maand wil toch iedereen die te zwaar is? Toch is het dieet geen aanrader. Je valt er weliswaar snel van af, maar je mag dan ook slechts 500 kilocalorieën en dat in de vorm van soepen, shakes en repen. Misschien ideaal als je 'eenvoudig' en vlug een paar kilo kwijt wil, maar om het dieet lang te volgen is een hele opgave en ongezond.

3. Eet de Helft Dieet

Het MLM-dieet (Mangez La Moitié) is een dieet bedacht door de Franse chefkok Gérard La Moitié. Hij had het in een zomer zo druk in zijn restaurant dat hij enkel tijd had voor af en toe een hapje eten. Na die drukke periode bleek hij 14 kilo kwijt te zijn. Jarenlang probeerde hij al af te vallen, maar nu lukte het hem bijna vanzelf. Zo ontstond zijn plan om een dieet te ontwikkelen. Het concept is simpel: eet precies de helft van wat je altijd at, dus ook patat, biefstuk, moorkoppen etc. en halveer het gebruik van alcohol.

4. Het 17-dagendieet

6 kilo eraf in 17 dagen, terwijl je lekker eet en ook een wijntje mag. Dat is wat het 17-dagendieet van dr. Mike Moreno belooft. Moreno zijn dieet is hot. Net als veel andere populaire diëten, denk aan het Dukan-dieet of het dieet van Dr. Frank, is ook het 17-dagendieet gestoeld op koolhydraatarme voeding. Dr. Mike heeft echter in tegenstelling tot andere koolhydraatarme dieetprogramma's ook perioden ingelast waarbij koolhydraten in beperkte mate zijn toegestaan. Groot nadeel is dat het een dieet is met erg weinig vezels in de voeding. Ook zitten er te weinig vitaminen en mineralen in, met name ijzer, zink, vitamine A en vitamine B1.

5. Het Oerdieet

Het oerdieet, ook wel paleodieet, is een dieet waarbij gegeten wordt zoals onze verre voorouders aten. Veel groente, veel fruit, mager vlees, eieren, zeewier en noten. Opvallend is dat brood, aardappelen, pasta, melk en kaas in die tijd ontbraken. Toch levert de oervoeding voldoende voedingsstoffen op. Heel veel vitamines en mineralen, en ook vezels. Voedingsstoffen waar we in ons huidige eetpatroon al gauw te veel van binnenkrijgen, zijn in oervoeding nauwelijks te vinden. Denk aan suiker en zout. En wat te denken van het soort vet in oervoeding? Heel veel gezonde omega-3-vetzuren en maar weinig verzadigde vetten en transvetten.

Bedenk voordat je gaat diëten dat het vaak wel mogelijk is om in korte tijd veel kilo's te verliezen, maar dat het op de lange termijn lastig is vol te houden. De kans is groot dat je na een tijdje weer hetzelfde eet én weegt als eerst. Wil je snel een paar kilo kwijt, bijvoorbeeld voor je zomervakantie? Dat kan prima met een van bovenstaande diëten, maar wil je meer kwijt en een jojo-effect voorkomen, dan kun je het beste je leefstijl aanpassen.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

5 Comments

Door dikke grafmegaul (niet gecontroleerd) op zo, 10/16/2016 - 16:56

je mot gewoon minder vet vretuuh en en van je luie pleuris reet af komen ja en snel een beetje en gewoon normal vretuh stelletje dike fatso's

Door Ellen (niet gecontroleerd) op ma, 09/19/2016 - 21:05

Hartstikke leuk zo'n dieet. Vooral het paleo ... en dan te bedenken dat mensen toen niet veel ouder werden dan een jaar of 30-40 met hier en daar een uitschieter naar 50.

Door annejet (niet gecontroleerd) op di, 06/03/2014 - 10:25

Haha. Dieet betekent leefwijze.

Door connie (niet gecontroleerd) op di, 06/03/2014 - 09:31

paleo is een leefwijze en GEEN DIEET!!! je krijgt de perfecte bmi,... is zeer lekker eten,en je word fitter dan ooit!!
je slaapt beter, en veel medicijnen kunnen de vuilnisbak in!!
Ik zou nooit meer terug willen!

Door Johan (niet gecontroleerd) op di, 06/03/2014 - 09:04

Wat een kk bullshit niet aan beginnen