donderdag, 12 december 2019

De man en zijn (over)gewicht

Mannen hebben minder vetmassa

We worden met z'n allen steeds zwaarder. Vanaf de leeftijd van twintig jaar neemt het aantal mensen met overgewicht snel toe, vooral bij mannen, zo becijferde het CBS onlangs. Bij mannen boven de veertig heeft meer dan de helft overgewicht. Bij welke helft hoor jij?

Kijk eens kritisch in de spiegel. Waar zit bij jou het meeste vet? Tien tegen één dat dit op de buik zit. Mannen komen hier nu eenmaal het eerste aan. Het voordeel van buikvet ten opzichte van vet op de billen en heupen is dat het buikvet er gemakkelijker af gaat. Nadeel is dat het gevaarlijk is, omdat het rondom belangrijke organen zit. Er zijn aanwijzingen dat mensen met buikvet gevoeliger zijn voor kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.

Krachttraining

Nu hoeven we er niet allemaal uit te zien als Ryan Gosling, maar wellicht kun jij ook wel wat pondjes kwijt. Dat hoeft niet eens zo’n opgave te zijn. Mannen hebben namelijk meer spiermassa en minder vetmassa dan vrouwen. Meer spieren betekent dat het gemakkelijker is om af te vallen. Het gaat ook sneller. Maak hier gebruik van en kom in actie! Drie keer in de week een half uur krachttraining helpt al om de spieren te stimuleren en de verbranding in gang te zetten. Zelfs in rust gebruiken de spieren dan meer calorieën. Dat scheelt toch maar weer.

Seksleven

Bijkomend voordeel is dat je testosteronspiegel stijgt naarmate je meer afvalt. Testosteron zorgt voor het in stand houden van het mannelijk voortplantingsapparaat, de mannelijke vormen en de productie van sperma en speelt het een rol bij het libido. Dikke mannen zijn juist minder mannelijk. Door de vetlaag vervrouwelijkt de hormoonhuishouding (ook mannen kunnen 'borsten krijgen) en wordt de testosteronspiegel verlaagd. Afvallen is dus niet alleen goed voor je lijf, maar het verbetert ook de kwaliteit van je seksleven en de zaadcellen. Een extra motivatie om die overtollige kilo’s kwijt te raken!

Afvallen, hoe doe je dat?

Je kent ze vast wel. Vrouwelijke collega’s met een bakje rauwkost in de lunchpauze of de repen en shakes van je vrouw, vriendin of zus. De ene week eten ze niets en de week erop weer alsof hun leven er vanaf hangt. Zo moet het dus niet! Eigenlijk is het heel simpel. Met een paar aanpassingen van je menu en wat extra beweging gaat het afvallen langzaam maar gestaag. Meestal weet je zelf wel waar de kilo’s bij jou vandaan komen. Chips, veel brood, te weinig groente en fruit. Probeer wat meer groente op het menu te zetten en eet vaker een bakje magere yoghurt met fruit. Bij grote trek kun je altijd een appel nemen.

Alcohol

Er is echter één valkuil: alcohol.  Ieder biertje of glaasje wijn bevat al gauw minstens 100 calorieën en geen waardevolle voedingsstoffen.  Stel dat je tien biertjes op een avond drinkt. Dan heb je zo 1000 calorieën extra binnen. Bovendien stimuleert alcohol het hongergevoel. Vandaar die zak chips of schaal bitterballen, die je ook maar beter kunt vermijden. Sonja Bakker adviseert om in plaats van bier een glaasje cola light met jenever te nemen of een lightbiertje. En drink wat vaker water tussendoor. Zo blijf je niet alleen beter in shape, maar ook helderder in je hoofd. En dat merk je de volgende ochtend!