woensdag, 30 september 2020

Eten uit verveling

Hoe voorkom je dit?

Eten uit verveling komt vaak voor. Op je werk doe je makkelijk een graai in de snoeppot als er even niets te doen is. En als je je thuis verveelt, open je ook veel sneller de koektrommel.

Wees op dit soort momenten streng voor jezelf! Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom een aantal tips om snoepen uit verveling te voorkomen:

  • Is het bijvoorbeeld altijd om 8 uur 's avonds? Voorkom die trek dan door rond die tijd een gezond tussendoortje te nemen, zoals fruit of een bakje yoghurt, en drink een groot glas water of een grote mok thee. Doordat je maag dan al gevuld is, zul je minder snel trek krijgen en minder snel gaan snoepen.
  • Zoek afleiding. Maakt niet uit wat je gaat doen, als het maar afleidt. Denk aan een lang telefoongesprek, een lekkere douche, een rondje wandelen, een spelletje of de afwas doen, tuinieren of een wasje draaien. Bijkomend voordeel van een huishoudelijk klusje of een rondje wandelen is dat je ook nog extra kcal verbrandt.
  • Bedenk dat je 's avonds niet meer hoeft te eten. Je eet over de dag verdeeld voldoende, dus je lichaam heeft geen behoefte aan nieuw voedsel. Houd dit in je achterhoofd als je streng voor jezelf bent. Je zult merken dat je er een heel goed gevoel van krijgt als het je lukt om een aantal dagen niets te snoepen.
  • Beperk het eten van iets lekkers tot een paar dagen per week, bijvoorbeeld het weekend. Je kunt dan echt uitkijken naar je snoepmoment. Als je hier voor jezelf streng in bent, zul je er meer van genieten dan wanneer je elke dag snoept.

Discipline

Zoals je ziet is het een kwestie van discipline. Je moet het echt zelf doen. Maar één troost: als je een paar dagen dapper hebt volgehouden, zul je merken dat je trek naar zoete of hartige dingen vanzelf minder wordt. Je lichaam went gemakkelijk aan meer eten, maar went gelukkig ook weer redelijk makkelijk aan iets minder eten.

Trefwoorden: