Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
maandag, 26 juni 2017

Hier zit verrassend genoeg suiker in!

Ketchup, knakworstjes en crackers

Dat er vaak suiker wordt toegevoegd aan kant-en-klaarmaaltijden weet iedereen inmiddels wel. Maar wist je dat er in heel veel andere producten suiker zit waarvan je het misschien helemaal niet zou verwachten? We hebben er een aantal voor je op een rijtje gezet.

1. Soep in blik

Wist je dat er aan soep in blik suiker wordt toegevoegd? Ook aan de pakjes en zakjes soep is suiker toegevoegd. En niet alleen suiker, er zit ook veel te veel zout in. Het beste kun je dan ook zelf verse soep maken. Lekker en gezond met verse groenten. Maak zelf bouillon van vlees en kruiden, zoals peterselie en peper.

2. Ketchup

Tomaten zijn gezond. In verschillende wetenschappelijk onderzoeken is zelfs aangetoond dat tomaten de kans op verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten verkleint. Tomatenketchup is ook gezond, maar eet er niet te veel van. In ketchup zit namelijk veel suiker. In een fles ketchup kunnen wel zo'n 45 klontjes suiker. Ook in mayonaise zit suiker, maar minder dan in ketchup. Er zijn overigens ook ketchups verkrijgbaar waar geen suiker aan toegevoegd is.

3. Knakworstjes

Aan een blikje knakworstjes wordt voor de smaak ook suiker toegevoegd. Ook aan vleeswaren wordt vaak dextrose of glucosestroop toegevoegd. Niet alleen om de smaak te versterken, maar ook om er voor te zorgen dat ze langer houdbaar zijn.

4. Sausjes

In veel van de sauzen die in de supermarkt worden verkocht, zit suiker. Denk bijvoorbeeld aan satésaus of cocktailsausjes. Maar ook aan pastasauzen, tomatensaus en sladressing wordt vaak suiker toegevoegd.

5. Fruitsappen

Smoothies en fruitsappen klinken misschien gezond, maar ook daarin zit heel veel suiker. Sommigen flesjes bevatten zelfs meer suiker dan in een blikje frisdrank zit. Ze bevatten natuurlijk wel meer vitaminen dan een blikje frisdrank.

6. Crackers, toastjes en chips

Dat er in koekjes en ontbijtkoek suiker zit, is geen verrassing. Ze smaken immers ook zoet. Maar ook aan toastjes, crackers en chips wordt suiker toegevoegd.

Waarom wordt er zoveel suiker aan producten toegevoegd?

Producenten voegen suiker toe aan hun voedingsmiddelen om de smaak af te vlakken. Een schepje suiker zorgt er al snel voor dat bittere en zure voeding lekkerder gaat smaken. De voorkeur voor een zoete smaak is bij mensen aangeboren. Waarschijnlijk vinden veel mensen producten waar geen zoet aan toegevoegd is niet eens lekker. Het gaat vaak om kleine hoeveelheden suiker, maar toch is het oppassen geblazen met al die 'verborgen' suikers, ongemerkt kun je er heel wat van binnenkrijgen en in gewicht aankomen.

Bron(nen):