Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 29 juni 2017

Net getest: Sportvasten

Tien dagen sapjes en sporten

Met sportvasten train je in tien dagen je vetverbranding. Je uithoudingsvermogen verbetert, je krijgt minder zin in zoet en raakt ook nog een paar kilootjes kwijt, althans dat voorspelt de organisatie. De ene sporter zweert erbij, de ander vindt het onzin. Gezondheidsnet wilde het zelf wel eens proberen.

Sportvasten is een pittige trainingskuur en is dan ook alleen geschikt voor gezonde mensen met een behoorlijke basisconditie. Na een intakegesprek met mijn coach blijk ik een goede kandidaat te zijn. Ik loop zo’n drie keer per week hard en ben misschien nog niet 100 procent 'bikiniproof', maar mijn BMI is prima. Omdat ik geen overgewicht heb, is het verwachte gewichtsverlies een paar kilogram. Vanwege mijn vegetarische eetgewoontes vreest de coach dat de kuur bij mij niet zo goed zal aanslaan, maar na wat extra vitaminesupplementen kan ik van start.

Eerlijk gezegd kijk ik niet uit naar het sportvasten. Alles waar ik gek op ben, wordt tien dagen van het menu geschrapt. Even geen broodjes kaas, cappuccino, pasta, chocola of uitgebreide etentjes voor mij. Halverwege de kuur mag je drie dagen alleen maar op sapjes leven, terwijl je wel dagelijks een halfuur moet sporten. Ik bereid me dus mentaal voor op een zware week, gevuld met hoofdpijn, honger en appelflauwtes en geniet de dag voor ik begin extra van een punt appeltaart en een heerlijke kaasfondue met bergen stokbrood.

Afbouwen

De eerste drie dagen staan in het teken van afbouwen. Ontbijten met fruit, 's middags een salade en 's avonds groente met wat rijst. Tegen de honger mag ik na het eten een handvol pistachenoten wegknagen. Het is even wennen om tussendoor niets te eten. Rond tienen knort mijn buik alweer en dan duurt het lang voordat het lunchtijd is.

Het verplichte halfuurtje sport wordt met de dag zwaarder. Normaal loop ik op mijn gemakje een uur, maar nu is zo’n klein rondje al een opgave. Op de hoek van de straat ben ik al buiten adem en stroomt het zweet over mijn rug.

Op de derde afbouwdag sta ik misselijk en rillerig op. Ik probeer de supplementen en een beetje sinaasappelsap naar binnen te werken, maar het komt er net zo snel weer uit. Zo’n sapje op de nuchtere maag lijkt mijn lijf geen prettig ontbijt te vinden. In de loop van de dag knap ik wel weer op, maar ik begin me nu wel zorgen te maken over de echte sapvastdagen.

Vasten

De komende drie dagen bestaan mijn ontbijt, lunch en diner uit 150 millimeter sap. Geen gezellig vooruitzicht. Na mijn beroerde laatste afbouwdag, besluit ik de dag voortaan te beginnen met een kopje thee, dat verdraagt mijn maag een stuk beter. Het eerste sapje komt dan later wel. De eerste vastdag ben ik vrij en doe ik lekker op mijn gemakje, maar de dag erna moet ik gewoon weer aan de slag. Op het werk begint het nu zijn tol wel te eisen. Concentreren is onmogelijk, ik moet elke tekst vijf keer lezen voordat de inhoud doordringt en ik kan het niet opbrengen om mee naar buiten te wandelen voor de lunchboodschappen. Het goede nieuws is dat ik volgens de urinetest de 'metabolic switch' gemaakt heb.
 
De laatste sapdag verloopt soepeler. Ik had nooit gedacht dat ik nog eens zou wennen aan de hele dag alleen maar sap drinken. In de wetenschap dat dit de laatste sapdag is, is het goed vol te houden. 's Avonds heb ik een feestje waar de gastvrouw heeft gezorgd voor een tafel vol taart, chocola, broodjes tapenade en wijn. Ik hou het bij thee en smokkel voor het eerst met vier olijven.

Weer opbouwen

Eindelijk weer wat te eten bij het ontbijt. Geen sapjes, maar een appel en een kiwi. Ik had er erg naar uitgekeken, maar bijzonder lekker was het niet. Ik heb veel meer zin in een stevige boterham met kaas. Vandaag mag ik het sporten een dag overslaan, maar ik had me al ingeschreven voor de Utregse meidenloop. Normaal zou ik 10 kilometer lopen, maar omdat dat echt niet haalbaar is na al die dagen nauwelijks eten, doe ik mee met de 5. Het voelt als een marathon. Ik krijg mijn ademhaling maar niet onder controle. Misschien zou dat lukken door te gaan wandelen, maar dat is me echt mijn eer te na. Tussen kletsende loopsters voor wie dit waarschijnlijk hun allereerste loopevenement is, sjok ik gefrustreerd over mijn slakkengangetje door de Utrechtse binnenstad. Na ruim 32 minuten sleep ik me over de finishlijn, helemaal op. De volgende dag mail ik mijn coach dat ik zo snel buiten adem ben en zij adviseert me om een dag rust te nemen.
 
Nu ik weer mag eten, merk ik dat mijn stofwisseling weer wordt aangewakkerd. Waar ik op de vastdagen niet echt een hongergevoel had, steekt dat nu weer de kop op. Halverwege de ochtend knort mijn maag en rond de klok van vier weer. Ik schrijf een artikel over brood en kan de lekkere broodjes bijna ruiken. Gelukkig voel ik me wel een stuk fitter en heb ik geen last meer van een warrig hoofd. Ook het sporten gaat weer makkelijker.

Conclusie

Ter inspiratie heb ik heel wat weblogs van medesportvasters gevolgd. Sommigen ervaren het als een zeer zware taak, anderen fietsen er zo doorheen. Ik behoor gelukkig eerder tot de tweede categorie. Het minderen met eten en zelfs het vasten viel me reuze mee. Tijdens de sapvastdagen was ik wat slapjes en merkte ik dat mijn concentratie niet al te best was, maar afgezien daarvan heb ik weinig klachten gehad: geen hoofdpijn, honger of duizeligheid. Ik had wel last van een wat opgejaagd gevoel, waardoor ik slecht sliep tijdens de kuur.

Omdat je exact voorgeschreven krijgt wat je mag eten en drinken, kwam ik niet in de verleiding om stiekem toch meer te eten. Je hoeft niet te dubben of je nu wel of niet nog een tussendoortje neemt, het mag simpelweg niet. Driemaal daags supplementen innemen ging me wel tegen staan. Eén van de supplementen los je op in water, wat je vervolgens gedurende drie uur op moet drinken. De hele dag door zo’n weeïig drankje is niet erg fijn.

Of ik baat gehad heb bij de sportvastenkuur weet ik nog niet precies. Volgens de coach duurt het één à twee weken voordat je weer hersteld bent en een verbetering in je sportprestaties zal merken. Nog even afwachten dus. Wel ben ik vier kilogram kwijt en voel ik me nu al hartstikke fit. De eerste langere duurloop, een week na de kuur, ging bijna vanzelf. Zou dat komen door de kuur of omdat ik ruim een week rustig aan gedaan heb?

Met het sportvasten heb ik in ieder geval allerlei ingesleten eetgewoontes eens doorbroken en ben ik extra gemotiveerd om de komende tijd wat gezonder aan te doen. Ik dacht echt niet te kunnen leven zonder mijn dagelijkse broodmaaltijd, maar dat bevalt eigenlijk uitstekend. Ook blijk ik best zonder wat lekkers na het avondeten te kunnen. Sportvasten lijkt mij dan ook een goede start voor mensen die gezonder willen gaan eten.

​Een sportvastencoach vind je via sportvasten.nl. Sportvasten is beschikbaar vanaf 235 euro. Dit is inclusief 2 uur individuele begeleiding en alle supplementen. De prijs is afhankelijk van de hoeveelheid begeleiding en van het tarief van de coach.

Reactie toevoegen

13 Comments

Door Michael (niet gecontroleerd) op di, 06/20/2017 - 18:39

Ik wil ook zo dieet doen, je hebt het helemaal zelf gedaan zal je me eventueel willem helpen met sommige recepten die je hebt gebruikt en je voedig voor een bepaalde dag ,

Door Jeffrey (niet gecontroleerd) op di, 05/02/2017 - 16:01

Ik ben vandaag weer begonnen voor de 2de keer :)

Door San (niet gecontroleerd) op di, 05/24/2016 - 16:29

Idd! Ik heb de kuur reeds 3x gedaan. Je voelt je naderhand geweldig! Op de 10 km en triathlon (na de eerste kuur) dikke pr neergezet! Heerlijk!

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 04/20/2016 - 12:18

je wilt geen spieren kwijt, want die verbruiken juist energie. Kilo's kwijt...koolhydraten pleite = minder vocht in het lijf = kilo's kwijt. Pas op wat je doet. Verander je eetpatroon en lees eens een artikel over sportvasten van het NOC-NSF team voordat je aan sportvsten begint.

Door Peter v (niet gecontroleerd) op za, 04/11/2015 - 23:10

Gewoon voordien naar de apotheek , en om een ketone test strips vragen , dat is alles

Door Ruth (niet gecontroleerd) op za, 02/07/2015 - 10:15

Dag Gerard,

Zou je mij eventueel kunnen vertellen hoe je zelf de sportvastenkuur hebt vormgegeven?

Groetjes Ruth

Door Etienne (niet gecontroleerd) op do, 09/25/2014 - 10:16

Zit nu halverwege het traject en bevindt sinds dag 4 (2e vastendag) al op paars blokje 5. Verder wordt mijn bloed ook gecrontroleerd op glucose en ketonen. de 2e dag vasten is op momenten erg lastig... concentratie en soms wat licht.. verder krijg ik wel erg veel energie hetgeen zich niet uit in uithoudingsvemogen... ter vergelijk.. ik train ongeveer 500km op de racefiets per week... tintelingen in gezicht heb ik wel 'last' van... andere verschijnselen absoluut niet.. behalve vaak naar het toilet... super gemotiveerd dat dan weer wel.. resultaat? 5,5 kg nu al kwijt.. waarvan toch 0,5kg aan spieren.... januari en feb nog een minikuur van 3dgn en de basis is alweer gelegd.. erg blij mee

Door SPNGZH_4905262 op vr, 09/05/2014 - 21:32

Hallo,
Ben ook erg geïnteresseerd in het sportvasten daar mijn lichaam met de marathon meer op suiker loopt dan vet......
Ik wil deze kuur zelfstandig ondernemen, heb je een tip waar ik de benodigde supplementen kan kopen ?
Ps. ben je nogsteeds blij het gedaan te hebben ?
Gr.
Running@

Door Bert (niet gecontroleerd) op vr, 03/21/2014 - 02:22

Helemaal mee eens! Als je geen idee hebt waar het over gaat, prober dan niet mee te praten zoals op een verjaardag!

Door Sam (niet gecontroleerd) op vr, 03/21/2014 - 01:52

Deze reactie lijkt klaarblijkelijk te komen van een persoon welk geen inzicht heeft in de materie. Mocht je enige kennis van zaken hebben reageer je niet met zo'n onwetenschappelijk naieve reactie.