GezondheidsNet.nl maakt gebruik van cookies o.a. om de site te analyseren en te verbeteren. Je geeft, door gebruik te blijven maken van deze website of door hiernaast op akkoord te klikken, aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies op deze site. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 juli 2016

Bereken je BMI

Body Mass of Quetelet Index

Aan de hand van de Body-Mass Index (BMI) kun je berekenen of je overgewicht hebt. Maar wat is het? Hoe bereken je het precies? En nog belangrijker; wat betekent het dan?

Bereken jouw BMI

BMI staat voor Body Mass Index en is hetzelfde als de Quetelet Index. Je deelt je gewicht in kilogrammen door het kwadraat van je lengte in meters. In feite bereken je zo het aantal kilogrammen dat je per vierkante meter lichaam weegt. Uit deze berekening rolt een getal wat een indicatie geeft of je een gezond gewicht hebt of niet.

Wat is je BMI?

De BMI is oorspronkelijk bedoeld om statistieken over grote groepen mensen te berekenen, niet om te bepalen of een individu te zwaar of te licht is. In de dagelijkse praktijk is het een eenvoudig hulpmiddel om te bekijken of je een gezond gewicht hebt.

Voor wie geldt de BMI?

De BMI geldt alleen voor volwassenen en dus niet voor kinderen. De BMI is het meest betrouwbaar bij een grotere afwijking, zoals ernstig over- en ondergewicht. Een zeer gespierd iemand zal volgens de BMI vaak overgewicht hebben. Dit komt omdat spieren nou eenmaal veel wegen en de BMI daar geen rekening mee houdt. De BMI kijkt ook niet naar verschillen in lichaamsbouw. Voor bijvoorbeeld Aziaten gelden andere grenswaarden, omdat zij een andere lichaamsbouw hebben.

Betekenis van je BMI

Uit de berekening komt een getal. Een BMI tussen de 20 en 25 wordt als gezond beschouwd. Bij een BMI onder de 18,5 spreken we van ondergewicht. Een BMI van meer dan 25 wordt als overgewicht beschouwd. Bij een BMI van meer dan 30 heb je ernstig overgewicht of obesitas. Maar zoals eerder gezegd, kan dit vooral bij BMI's die net op de grens zitten nog wel eens niet kloppen.

Aanvullende methodes

Het is soms handig om daarom ook naar je vetpercentage en middelomtrek te kijken. De middelomtrek kun je zelf meten met een meetlint. Een goede meting van je vetpercentage is erg lastig en kan het beste door een arts of andere hulpverlener worden uitgevoerd.