zondag, 24 januari 2021

Stamppot: de gezondere variant

Een lichte versie op zware kost

Zodra de herfst zich van zijn beste - of slechtste - kant laat zien, eten we ook weer wat vaker zwaardere gerechten. Hutspot, boerenkool of zuurkool. Lekkere stamppotjes, maar behoorlijk calorierijk. Helemaal als je het eet met rookworst en/of spek.

Wanneer het kouder wordt kiezen we massaal voor stevige stamppotten. Zo zijn we geprogrammeerd: winterkost levert namelijk meer calorieën die je in de winter goed kunt gebruiken om op temperatuur te blijven. Vroeger had ons lijf dat veel harder nodig dan nu. Dat betekent echter niet dat je de herfst- en winterproducten nu links moet laten liggen. Maar het kan best een beetje slanker!

Veel groente

Met een stamppotrecept haal je vaak de aanbevolen 250 gram groente per persoon niet. Je eet naar verhouding veel meer aardappelen. Door de hoeveelheid groente in je stamppot te verhogen, eet je automatisch meer groente en minder koolhydraten. Probeer ook eens te variëren: een spinaziestamppot is bijvoorbeeld lekker met (zongedroogde) tomaat of paprika. Fruit (appel of ananas) geeft een stamppot net iets extra's.

Slanke puree

Aardappelpuree wordt vaak bereid met veel (room)boter en melk en is daardoor zeer calorierijk. Zoveel boter en melk toevoegen is helemaal niet nodig. Een klein klontje boter is meestal al voldoende. Je kunt de puree ook smeuïg maken met een restje kookvocht. Dat is helemaal lekker als je de aardappelen kookt in bouillon. Met mosterd of rode wijn azijn creëer je ook een hele smakelijke puree.

Mager vlees

Bij een stevig bord stamppot hoort voor veel mensen een lekker stukje vlees. De voorkeur van velen gaat uit naar een gehaktbal, spek(lap) of rookworst. Niet de meest gezonde opties. Als je voor een gehaktbal gaat, kies dan voor rundergehakt of een tartaartje. Een goed alternatief voor spekjes door de stamp zijn hamblokjes. Gerookte kipfilet is een nog slankere keuze. Wanneer jouw stamppot echt niet zonder rookworst kan, kun je het beste voor een mager exemplaar kiezen.

Slimme jus

Wat is er lekkerder dan een kuiltje in het midden van je stamppot vullen met een goede jus? Helaas bevat de jus gemaakt van bereidingsvet van vet vlees behoorlijk wat calorieën. Een pakje is meestal een gezondere keuze. Er bestaan ook magere soorten, maar dat moet wel je smaak zijn. Als je wel zelf jus wilt maken, voeg dan water toe aan de boterrestanten in de pan. Met wat extra kruiden of bijvoorbeeld ketjap kun je jus nog wat meer op smaak brengen. Houd je meer van een dikkere jus? Dan biedt aardappelzetmeel uitkomst.