maandag, 9 december 2019

Voedingstips voor minder kilo’s

Afvallen vanuit de luie stoel

Kilo’s kwijtraken en gezonder leven zonder een hoop gedoe: het kan! Soms zelfs vanuit je luie stoel. Door te vasten, koolhydraten te mijden en puur te koken bijvoorbeeld.

Bespaar op koolhydraten

Afvallen? Het is voorbij met de tijd dat alles light, mager en vetvrij moest zijn. Tegenwoordig adviseren diëtisten vaak om te minderen met koolhydraten. Je eet dan vooral eiwitten (vlees, vis, ei, zuivel), gezonde vetten (olie, noten) en véél groenten. Van suiker, pasta, brood en aardappelen eet je juist minder.

Dat heeft veel voordelen. Allereerst zijn groenten en producten met eiwitten en gezonde vetten rijk aan vitamines en mineralen. Verder zul je minder hongerig zijn, omdat eiwitten en groenten de maag goed vullen. Omdat je vrijwel geen suiker en snelle koolhydraten (die snel als bloedsuiker in het bloed terechtkomen) eet, heb je minder last van pieken en dalen in het glucosegehalte van je bloed en daarmee ook van plotselinge aanvallen van lekkere trek of energiedipjes.

De eiwitten hebben nog een voordeel: ze helpen uw spiermassa op peil houden. Minder koolhydraten betekent een lager glucosegehalte van je bloed. Daarom is er minder insuline nodig, het hormoon dat de glucose weer uit het bloed haalt. En dat is gunstig, want insuline is een hormoon dat de vetopslag stimuleert.

Ga eens vasten

In 2012 verscheen op de BBC de spraakmakende documentaire Eat, Fast and Live Longer van Michael Mosley. Deze arts onderzocht of vasten gezond was. Hij ging te rade bij wetenschappers en testte het vasten op zichzelf uit. Zijn conclusie is dat regelmatig vasten zeer gezond is. Het verbetert volgens Mosley de stofwisseling, de bloedsuikers en verkleint de kans op ouderdomsziekten. En: u valt ervan af, de belangrijkste reden dat deze methode in korte tijd heel populair is geworden.

Mosley ontwikkelde de 5:2-methode, waarbij je twee dagen per week vast. Je mag op die dag wel water, thee en koffie drinken en twee kleine maaltijden nemen, bijvoorbeeld met groenten, kip, vis, yoghurt of fruit. Per vastendag mogen vrouwen maximaal 500 kilocalorieën en mannen 600 kilocalorieën. De rest van de week mag je eten zoals je gewend bent. De methode van Mosley wordt beschreven in het boek ‘Het Vastendieet’.

Kook zelf en puur

Gemak dient de mens. Saus haal je uit een potje, de diepvriespizza schuif je zo in de oven en groenten koop je voorgesneden of in een pot. Toch is dat niet goed, zegt de bekende Amerikaanse auteur Michael Pollan.

Doordat we zoveel kant-en-klaarvoedsel eten, verliezen we onze band met écht eten. We vergeten hoeveel werk het is om brood te bakken, om groenten te kweken en om kaas te maken. Omdat eten zo gemakkelijk is geworden, eten we onbewust veel meer dan goed voor ons is. Bovendien krijgen we door al dat bewerkte voedsel veel meer zout, suiker en vetten binnen.

Alles zelf koken met pure, onbewerkte producten, dat scheelt. Het maakt je bewust van smaak en van toevoegingen. Appels schillen voor de appelmoes kan gewoon in de luie stoel. Voor groenten snijden en deeg kneden is die luie stoel weer minder geschikt, maar hoe vaker je staat en in beweging bent, hoe beter.

Eet niet te veel na het sporten

Sommige mensen denken dat ze enkel en alleen door meer te bewegen kunnen afvallen. Maar zo werkt het niet, zegt prof. Klaas Westerterp, hoogleraar aan de universiteit in Maastricht.

"Af en toe sporten heeft nauwelijks effect op de energiebalans", legt hij uit. "Mensen die meer gaan bewegen, gebruiken meer energie, maar gaan vaak ook meer eten."

Pas dus op dat je na een uurtje tennis of wandelen niet uitgebreid gaat snacken. Veel water drinken helpt tegen de trek. En neem verder een gezonde en lichte eiwitrijke snack, zoals wat kwark met fruit, of een gekookt eitje.

Bron(nen):