Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 25 juni 2017

Weight Watchers

ProPoints tellen

Misschien is het wel een van de bekendste diëten: Weight Watchers. De eerste cursus vond in Nederland in 1974 plaats en nu zijn er wekelijks 300 bijeenkomsten. Weight Watchers is inmiddels meer dan een dieet waarbij je in groepjes bijeenkomt. Ook online kun je het dieet volgen en ze hebben ook een app. Maar hoe werkt dit bekende dieet eigenlijk?

Aan de basis van het Weight Watchers dieet staat de Amerikaanse Jean Nidetch. Na vele dieetfrustraties en een levenlang jojo'en besloot Jean in 1963 om elke week met vriendinnen af te spreken om de afvalervaringen te delen. Zo ontstond het idee van de wekelijkse bijeenkomsten. Ze deden steeds vaker een beroep op een voedingsdeskundige en zo ontstond uiteindelijk Weight Watchers.
 

ProPoints

De huidige Weight Watchers is gebaseerd op het in 2010 gelanceerde ProPoints programma. In plaats van calorieën tel je bij Weight Watchers ProPoints. Deze waarden houden rekening met de vier belangrijkste voedingsstoffen: proteïnen, koolhydraten, vetten en voedingsvezels. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de manier waarop het lichaam ze verteert. Het verzadigingsgevoel speelt ook een belangrijke rol hierin.

Elke Weight Watchers deelnemer krijgt een ProPoints budget. Naast het dagtotaal, dat wordt gebaseerd op leeftijd, gewicht, lengte en geslacht, krijg je wekelijks ook extra punten. Dit weekextra kun je gebruiken om onverwachte eetmomenten op te vangen zoals een restaurantbezoek, een uitgebreide maaltijd of een (dagelijkse) traktatie.
 

Telvrije dag

Als het tellen je een beetje tegen gaat staan, kun je ook gebruik maken van een telvrije dag. Op deze dag eet je alleen producten met het 'groene logo'. Dit zijn producten die je langer een verzadigd gevoel geven door een hoog gehalte aan voedingsvezels of eiwitten. De 'groene' producten bevatten ook minder calorieën en hebben een lager vet-, zout- en suikergehalte.

Op een telvrije dag mag je onbeperkt 'groene' voedingsmiddelen eten, tot je een gevoel van verzadiging hebt bereikt. Ook zonder te tellen blijf je met deze producten gemakkelijk binnen je budget.

Gezond

Weight Watchers raadt vijf Fit-Formules aan, zodat je echt gezond kunt afslanken. De eerste is het dagelijks eten van vijf porties groente en fruit. Daarbij kun je de vuistregel hanteren dat een portie in je hand past. Alleen bij bijvoorbeeld bessen of salade past een portie in twee handen.

Daarnaast raadt Weight Watchers dagelijks twee tot drie calciumproducten en 1,5 tot 2 liter vocht aan. Ook plantaardige vetten mogen niet ontbreken. Probeer daarvan minstens twee tot drie porties binnen te krijgen. Tot slot benadrukt ook Weight Watchers het belang van dagelijks dertig minuten bewegen.

Omgeving

Uit wetenschappelijke onderzoeken is een nieuw soort honger naar voren gekomen: de hedonistische honger. Deze honger ontstaat niet door een daling van de bloedsuikerspiegel, maar wordt uitgelokt door geuren, smaken, of het zien van of denken aan bepaald voedsel. Weight Watchers probeert met hun nieuwe aanpak in 2013 in te spelen op deze honger.

Met hulpmiddelen en door het aanleren van vaardigen kun je beter met de 'dikmakende' omgeving omgaan. Een gezonde leefstijl met goede gewoontes moet de tweede natuur worden. Bewust worden van je vijanden en hoeveel je eet en beweegt is daarbij een eerste stap.

Groepsbijeenkomsten

Weight Watchers is natuurlijk vooral bekend om de groepsbijeenkomsten. Tijdens de cursus, met ongeveer 25 andere cursisten, word je begeleid door een coach (ervaringsdeskundige). Je wordt iedere week gewogen en daarnaast ontvang je informatie over het thema van de week.

Zoals gezegd is Weight Watchers tegenwoordig meer dan alleen maar groepsbijeenkomsten. Met Weight Watchers Online kunnen deelnemers een online dagboek bijhouden en de ProPoints van producten en recepten berekenen. Daarnaast staan er op de site video's, recepten en is er een forum om ervaringen te delen. Ook heeft Weight Watchers een app.

Wetenschap

Uit een in 2011 gepubliceerde studie in de Lancet blijkt dat patiënten met overgewicht of obesitas betere afslankresultaten behalen als een arts de patiënten doorverwijst naar Weight Watchers. Het afvallen in groepsverband leidt tot betere resultaten dan wanneer de deelnemers van het onderzoek gewicht probeerden te verliezen met behulp van reguliere gezondheidszorg. Ook in het Nederlandse Diakonessenhuis worden patiënten doorverwezen naar Weight Watchers.

De effectiviteit van een dieet is van veel factoren afhankelijk. Snel veel gewicht verliezen is nooit verstandig, vermijd daarom de zogenaamde crashdiëten. Wie weer vervalt in zijn of haar oude voedingspatroon, krijgt de verloren kilo's er snel weer bij. Mensen met ernstig overgewicht (bmi > 30) kunnen beter een diëtist raadplegen voor een dieet op maat, dan zelfstandig een dieet volgen.

 

Reactie toevoegen