donderdag, 19 mei 2022

Blijf in beweging met Axiale SpA

Sporten is essentieel voor je wervelkolom

Bewegen is essentieel voor mensen met axiale SpA. Het zorgt ervoor dat de voor de ziekte kenmerkende vermoeidheid vermindert en dat je minder pijn hebt, soepel blijft en beter functioneert. Maar hoeveel beweging is nodig om je op langere termijn sterker en fitter te houden? En wat zijn geschikte oefeningen?

Axiale spondyloartritis, oftewel axiale SpA, is een verzamelnaam voor reumatische aandoeningen waarbij je ontstekingen hebt in het bekken en de wervelkolom. Door de pijn is de verleiding groot om niet aan sport te doen. Maar bewegen is heel belangrijk voor mensen met axiale SpA, als de ziekte rustig is, maar juist ook als je klachten hebt. Het zorgt ervoor dat je beter functioneert, flexibeler blijft en minder pijn hebt.Bovendien kun je met beweging het ziekteproces aanzienlijk vertragen.

Structurele schade

Axiale SpA kan naast de dagelijkse klachten ook leiden tot blijvende schade. Deze is niet terug te draaien. Ontdek wanneer je meer risico loopt op schade en neem de regie.

Lees ook: Wat zijn de symptomen van axiale SpA?

Nederlandse norm gezond bewegen

Vanuit de Gezondheidsraad is het advies voor iedere Nederlander om tweeënhalf uur per week matig intensief te bewegen en minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Dit geldt ook voor mensen met axiale SpA vertelt Dr. Salima van Weely is gezondheidswetenschapper, fysiotherapeut en als onderzoeker verbonden aan het Leids Universitair Medisch Centrum in het magazine Axiale SpA van de gelijknamige stichting: "Vooral intensief bewegen waarbij je gaat hijgen, krachttraining en lenigheidsoefeningen zijn echt belangrijk, zodat je lichamelijk sterk blijft en je beweeglijkheid behoudt. Het helpt namelijk je wervelkolom zo lang mogelijk mobiel te houden en een rechtopstaande houding te behouden. En daarmee zorgt bewegen ervoor dat je langer en beter kunt functioneren in je dagelijks leven."

Beweegplan maken

Weely raadt mensen met axiale SpA aan om een beweegplan te maken dat past bij wie je als mens bent en dat langdurig vol te houden. Wat past in je agenda, wat vind je leuk, waarbij is opbouw mogelijk? Belangrijk is dat je jezelf niet overbelast, maar ook niet onderbelast. Weely: "Stel jezelf doelen, bijvoorbeeld 'dit voorjaar wil ik 5 kilometer hardlopen' en zorg voor een rustige opbouw van zo'n vijf à tien procent meer uitdaging per week. Bedenk wat je gaat doen als je je doel hebt bereikt, maar ook wat je doet bij een terugslag: als de ontsteking opvlamt, moet je een stapje terug doen, maar daarna wel weer opbouwen."

Een fysiotherapeut of oefentherapeut kan je in ongeveer vier afspraken helpen om een beweegplan te maken dat bij je past en je langer begeleiden als dat nodig is. Op deze site vind je een therapeut bij jou in de buurt die alles weet over bewegen met axiale SpA. Er zijn ook speciale beweeggroepen voor mensen met axiale SpA.

In beweging blijven is dus essentieel om de beweeglijkheid van de wervelkolom te behouden en verstijving tegen te gaan, maar dat niet alleen. Het vermindert ook het risico op hart- en vaatziekten en botontkalking, aandoeningen waar mensen met axiale SpA meer kans op hebben. Wat je doet maakt niet eens zoveel uit, als je maar beweegt. Contactsporten zijn minder handig voor iemand met axiale SpA, in verband met blessures, maar verder kun je vrijwel alles doen. Wandelen, fietsen, sporten op de sportschool of in een speciale oefengroep. De belangrijkste barrière om niet te oefenen is meestal vermoeidheid veroorzaakt door de axiale SpA. Maar die vermoeidheid kan juist verminderd worden door te bewegen.

Voor mensen met axiale SpA is het wel belangrijk verschillende oefeningen te doen om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Dit zijn:

  • Botversterking: krachtoefeningen en activiteiten waarbij het lichaam met het eigen gewicht wordt belast
  • Spierversterking: krachttraining of combinatie van kracht- en duurtraining. Activiteiten om kracht, uithoudingsvermogen en omvang van de skeletspieren te verbeteren.
  • Balansoefeningen: oefeningen gericht op balans en flexibiliteit. Bij balans gaat het om het samenwerken van je spieren.

De Stichting Axiale SpA Nederland heeft verschillende korte flimpjes met specifieke oefeningen voor mensen met axiale SpA op een rij gezet, je vindt ze hier.