donderdag, 1 oktober 2020

Van lage rugpijn tot stijve nek

Vaak gaat het vanzelf over

Klachten aan de rug, nek en schouders komen steeds vaker voor. Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 5 mensen weleens te maken krijgt met rugproblemen en pijn aan nek en/of schouders. Niet iedereen gaat meteen naar een dokter en dat is ook niet altijd nodig.

Lage rugpijn

Een veel voorkomend fenomeen is lage rugpijn. De meest waarschijnlijke oorzaak daarvan is overbelasting. Het kan er zo ineens inschieten, maar ook kan het geleidelijk ontstaan. De pijn zit ergens tussen de onderste ribben en de billen en kan uitstralen naar heupen en benen. Vooral bewegen is pijnlijk, opstaan uit bed of gaan zitten kan een hele opgave zijn. Lage rugpijn gaat bijna altijd vanzelf weer over. Soms binnen enkele dagen, meestal binnen een aantal weken, soms duurt het een paar maanden. Therapeuten adviseren om vooral in beweging te blijven, maar wel op een rustige manier. Het is van belang om lang zitten te vermijden. Als de klachten lang aanhouden, is het verstandig een arts te bezoeken. Raadpleeg ook een arts als de pijn ondraaglijk is of als sprake is van tintelingen in de benen.

Rughernia

Letterlijk betekent rughernia breuk of uitpuiling de rug. Zo'n uitstulping kan gaan drukken op een zenuwbaan en deze prikkelen, waardoor klachten kunnen ontstaan. Bij een rughernia kun je klachten hebben als lage rugpijn, scherpe pijn die doortrekt tot in je onderbeen of krachtverlies of een slapend gevoel in je been. Bepaalde bewegingen kunnen de klachten verergeren, maar ook bijvoorbeeld hoesten, niezen of persen. Vaak wordt gedacht dat er bij een hernia geopereerd moet worden, maar dat is niet zo. Meestal gaat een hernia na zes tot twaalf weken vanzelf over. Ook bij een rughernia is blijven bewegen beter dan bedrust. Pijnstillers kunnen de klachten verlichten. Neem dan het liefst paracetamol in op vaste tijden. Als dat niet helpt, kun je andere pijnstillers proberen. Spierverslappende medicijnen zijn zinloos. Bezoek een specialist als je klachten na verloop van tijd niet zijn afgenomen.

Nekhernia

Niet alleen in je rug kun je een hernia hebben, ook in je nek. Dit kan een oorzaak zijn van pijn aan de schouders. De zenuwen die vanuit je nek naar de arm lopen, zorgen voor het gevoel en de motoriek van je hele arm. Een beknelde zenuw zorgt voor een uitstralende pijn in de richting van je schouder, soms zelfs tot in de vingers. Ook een nekhernia geneest vaak vanzelf. Maar als dit niet gebeurt, is het te behandelen met een operatie.

Peesonsteking

De meest voorkomende pijn van schouderpijn is een peesontsteking, ook wel tendinitis. Een ontsteking van een pees veroorzaakt niet alleen pijn, maar ook stijfheid aan de schouder. Het ontstaat door overbelasting van het gewricht. In sommige gevallen kan het een symptoom zijn van een reumatische aandoening. Meestal gaat het over door rust. Ook medicijnen en oefentherapie, manuele therapie of fysiotherapie kunnen helpen.

Slijmbeursontsteking

Een andere oorzaak van schouderpijn kan een slijmbeurontsteking (bursitis) zijn. Op diverse plekken zitten in het lichaam slijmbeurzen die ervoor zorgen dat botten, spieren en pezen soepel langs elkaar heen bewegen. Zo ook in de schouder. Door overbelasting van de schouder of door een val of infectie kan een slijmbeurs ontstoken raken. Hierdoor zwelt hij op en gaat de schouder pijn doen. Meestal geneest een slijmbeursontsteking met rust. Het gewricht moet onderzocht worden als herstel uitblijft. Om de ontsteking te remmen kunnen medicijnen helpen. Ook kan een corticosteroïde injectie gegeven worden. In ernstige gevallen kan de slijmbeurs operatief verwijderd worden.

Stijve nek

Heb je last van stijve spieren in je nek? Je kunt een spier verrekt hebben. Ook kunnen je nekspieren stijf worden als reactie op pijn. Soms kunnen je spieren zo strak, hard en stijf zijn dat het lijkt alsof je nek 'vast' zit. Het kan pijn geven en je hoofd kan er zelfs scheef van staan. Ook hierbij geldt weer: blijf bewegen. Probeer heel voorzichtig oefeningen te doen. Buig bijvoorbeeld je hoofd tien keer naar voren en naar achteren. Vervolgens probeer je je hoofd beide kanten op te draaien en daarna beweeg je je oor richting schouder. Forceer niks, neem indien nodig pijnstillers en doe ontspanningsoefeningen. Ook een warme douche kan helpen. Als je vaak last hebt van nekklachten, denk dan eens na hoe het komt. Zit je bijvoorbeeld verkeerd? Of krijg je er last van als je stress hebt? Zodra je de oorzaak weet, is het ook makkelijker oplossingen te zoeken én vinden.