vrijdag, 24 januari 2020

Bepaal je eigen (fantastische) dromen

Lucide dromen

Vliegen, je geheime liefde kussen, ademen onder water of overleden personen ontmoeten? In een lucide droom kan alles. Je weet dat je droomt en kunt zelf bepalen wat er gebeurt! Klinkt dit je onwaarschijnlijk in de oren? Met flink wat doorzettingsvermogen en motivatie kan iedereen het leren.

In heldere dromen, zoals je lucide dromen ook kunt noemen, heb je zelf controle over jouw dromen. Je bepaalt zelf wat er gebeurt. Hiermee kun je angsten overwinnen, frustraties afreageren of nieuwe vaardigheden oefenen.

Droom ik of niet?

Ook nachtmerries kun je er effectief mee bestrijden. Het is trouwens best mogelijk dat je al lucide dromen hebt (gehad). Alleen weet je dat niet meer. Daarom is het belangrijk jezelf eerst te trainen in het herinneren van dromen.

Als je jezelf wilt trainen in lucide dromen, is het om te beginnen aan te raden je een paar keer per dag serieus af te vragen of je wakker bent of dat je droomt. Heel soms heb je misschien van die 'knijp-mij-eens' momenten, maar nu gaat het om iets anders; bewust handelen.

Dus bijvoorbeeld als je de deur op slot draait, vraag je jezelf 'Droom ik dit, of is het echt?'. Daarop geef je serieus antwoord: 'Ik droom (niet), omdat...' met een goede reden. Zo train je jezelf om dezelfde vraag ook te stellen als je droomt.

Droomsignalen

Om dromen te herinneren, moet je je voor het slapengaan bewust voornemen je dromen te gaan onthouden. Het helpt de droom direct na het ontwaken op te schrijven (pen en papier op het nachtkastje).

Zo oefen je jezelf in het onthouden van dromen. Je kunt op die manier een soort logboek bijhouden. Op een gegeven moment kun je iedere nacht altijd één of meerdere dromen onthouden.

Vervolgens ga je jouw dromen analyseren. Je zet dan de zogenaamde droomsignalen op een rij. Dit zijn kenmerken waaraan je kunt zien dat je droomt en niet wakker bent; zaken die in het echt niet kunnen. Zoals vliegen.

Het onthouden en herkennen van deze droomsignalen helpen je bij het aanleren van de kunst om niet wakker te worden en in de droom te blijven.

Bewust veranderen van je droom

Op het moment dat je lucide dromen bij het ontwaken telkens herinnert, ben je zover dat je kunt gaan proberen je droom te sturen. Je probeert bewust in je droom de situatie of wat je doet te bepalen. Dit vraagt heel veel geduld en oefening. In het begin is de kans groot dat je wakker wordt, je slaap immers heel licht.

Voor het bewust blijven slapen terwijl je droomt, zijn technieken bedacht. Het klinkt gek, maar het advies is bijvoorbeeld in je droom bewust een salto in slowmotion te maken of iets anders te doen wat in het echt niet kan. Op dat moment weet je zeker dat je droomt en heb je gelijk de controle terug om te blijven dromen.

Voor de zeer gevorderde lucide dromer is het mogelijk nog een stap verder te gaan. Je besluit dan van tevoren waar je over gaat dromen. Je bepaalt telkens zelf waar je naartoe gaat in je droomwereld en wat je gaat doen.

Dat lucide dromen nooit echt is doorgebroken, heeft ongetwijfeld te maken de grote moeite en tijd die het kost. Het is niet iets dat je zomaar even uitprobeert.