zaterdag, 14 december 2019

Caffeïne helpt niet meer na drie dagen slaaptekort

Koffie helpt niet meer als je drie nachten achter elkaar maar vijf uur geslapen hebt. Dat blijkt uit een onderzoek van het Walter Reed Army Institute of Research.

Tracy Jill Doty en haar collega’s lieten 48 gezonde vrijwilligers 9 dagen in een slaaplab overnachten. De eerste nacht mochten ze zo lang slapen als ze wilden. De vijf nachten daarna werden ze echter al na vijf uurtjes uit hun bed gehaald. Daarna mochten ze nog drie nachten lang acht uur in bed blijven om te herstellen.

Op de dagen waarop de deelnemers maar vijf uur in bed mochten doorbrengen, kreeg een deel van de proefpersonen twee keer per dag 200 milligram cafeïne toegediend. De anderen kregen een placebo.

Alert door caffeïne

Overdag deden de proefpersonen cognitieve testen. Ook hun alertheid, slaperigheid en vermogen om wakker te blijven werd regelmatig gemeten. Met een vragenlijst werd bovendien hun gemoedstoestand in kaart gebracht.

Tijdens de eerste twee korte nachten bleken de proefpersonen die caffeïne kregen een stuk beter te scoren op de Psychomotor Vigilance Task dan de proefpersonen die een placebo kregen. Deze taak meet je alertheid. Nadat zij drie nachten maar vijf uur geslapen hadden, bleek de caffeïne echter geen positief effect meer te hebben op hoe alert ze waren.

Iets soortgelijks gold voor de gemoedstoestand. De caffeïnegebruikers waren de eerste dagen nog gelukkiger dan de placebogroep, maar de laatste dagen met weinig slaap waren ze juist geïrriteerder.

Effect verloren

"Het verraste ons vooral dat de prestatiebevorderende effecten van tweemaal daags een dosis caffeïne na drie nachten slaaprestrictie verloren gaan”, zegt Doty. “Deze resultaten zijn belangrijk omdat caffeïne veel gebruikt wordt als stimulant om verslechterende prestaties bij te weinig slaap tegen te gaan. De gegevens uit deze studie suggereren dat dezelfde dosis caffeïne na meerdere dagen slaaprestrictie niet meer effectief is”.

De samenvatting van de onderzoeksresultaten is gepubliceerd in een online bijlage van het tijdschrift Sleep.
 

Bron(nen):