dinsdag, 2 juni 2020

10 tips om je lichaam in vorm te brengen

Heb je - om wat voor reden dan ook - een tijd niet gesport, dan is het vaak moeilijk om weer in vorm te komen. Volg deze korte, eenvoudige tips voor een gezond en actief leven en je zult verrast zijn hoe snel je weer in vorm bent.

Tip 1: Stel doelen

Stel redelijke doelen voor jezelf. Denk bijvoorbeeld aan:

  • beweeg elke dag minstens 30 minuten
  • probeer 1 kilo per week af te vallen

Wees wel realistisch. Je raakt gedemotiveerd van een dieet of trainingsprogramma waarmee je niet de gewenste resultaten behaalt. Stel doelen die klein genoeg zijn om te bereiken, maar uitdagend genoeg om je aan te houden.

Tip 2: Gezonder eten

Als je probeert om weer in vorm te komen, betekent dit niet dat je extreem moet gaan lijnen. Je kunt al afvallen door gewoon gezond te eten. Schrijf eens op wat je normaal eet. Vervang je 'normale' voeding door voedsel met weinig vet, zoals vis, kip, groente, fruit, magere yoghurt en volkoren producten.

Tip 3: Stop met suiker

Bewerkte suikers zorgen ervoor dat vetten makkelijker worden opgeslagen in het lichaam. Deskundigen raden daarom aan zo min mogelijk van deze slechte suikers te gebruiken. Probeer de suiker eens weg te laten uit je voeding.

Tip 4: Vaker eten

Je lichaam heeft energie nodig om goed te functioneren. Als je stopt met eten, gaat je lichaam in de 'hongerstand' en stopt het met calorieën efficiënt te gebruiken. Dit zorgt ervoor dat je minder gewicht verliest.

De beste manier om gewicht te verliezen en weer in vorm te komen, is overdag om de 3 à 4 uur een kleine maaltijd eten. Dingen als magere yoghurt en een appel kunnen al een maaltijd zijn. Een kipsandwich van volkoren brood met wat sla en mosterd en wortelen is een andere maaltijd.

Vijf tot zes kleine maaltijden per dag (ongeveer 250-350 calorieën per maaltijd) zullen ervoor zorgen dat je lichaam effectief calorieën verbrandt.

Tip 5: Beweeg

Beweeg zes dagen per week minstens 30-60 minuten per dag. Begin bijvoorbeeld met wandelen, fietsen, lopen op een loopband of zwemmen. Zorg er wel voor dat je je beweegt met een snelheid die je hartslag opvoert; dit gebeurt als rustig ademen moeilijker wordt.

Tip 6: Let op wat je drinkt

Bezuinig op de calorieën in dranken. Ongemerkt consumeer je enorme hoeveelheden calorieën door het drinken van frisdrank, wijn en bier. Water drinken in plaats van een blikje cola bespaart al 200 calorieën.

Tip 7: Probeer iets nieuws

Het werkt niet echt motiverend om elke dag dezelfde training te doen. Probeer eens iets dat je nog nooit hebt gedaan! Volg bijvoorbeeld salsalessen, ga tapdansen of neem tennisles. Kies iets waarvan het zweet je uitbreekt én wat jij leuk vindt om te doen. Zo hou je de training langer vol.

Tip 8: Doe krachttraining

Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Met krachttraining kun je spieren kweken. Deze training geeft je spieren ook meer vorm.

Tip 9: Bereid je mentaal voor

Verban de gedachte dat trainen saai is uit je hoofd! Herinner jezelf aan het goede gevoel dat je krijgt na een training. Lees meer over de voordelen van trainen. Lees de succesverhalen, koop fitnesstijdschriften of kijk op het internet naar de nieuwste fitnessapparatuur.

Tip 10: Geniet van je succes

Beloon jezelf bij elke mijlpaal die je bereikt. Niet met iets lekkers, maar met een uitje, een nieuwe outfit of een nieuw kapsel.