Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
vrijdag, 22 september 2017

Het effect van een zomerstop

Detraining: minder kracht en conditie

De meeste mensen stoppen wel eens een paar weken met sporten. Vanwege ziekte of een blessure bijvoorbeeld. Ook tijdens je zomervakantie beweeg je waarschijnlijk een stuk minder dan thuis. Welk effect heeft dat op je lichaam? En hoe blijf je fit?

Iedere sporter die afgelopen winter door de griep geveld is, kent dit gevoel: voor je in bed belandde had je een prima conditie, maar tegen de tijd dat je weer beter bent, is er niets van over. De eerste paar pogingen tot bewegen vallen flink tegen. Je bent een vaatdoekje geworden, zonder kracht en uithoudingsvermogen.

Drie weken lekker luieren in de zon geeft net zo’n resultaat. Na een vakantie waarin je nauwelijks beweegt, heb je ook het gevoel dat je weer vanaf niveau 0 moet beginnen. Hetzelfde geldt voor teamsporters die tijdens de zomerstop niet trainen.

Detraining

Dit effect heet in het Engels 'detraining'. Je lichaam krijgt geen trainingsprikkels meer als je stopt met sporten. Dat zorgt voor allerlei veranderingen in je lijf. Je hart gaat wat minder efficiënt bloed rondpompen en je spieren verwerken zuurstof iets minder goed. Je spierkracht neemt een beetje af. Ook de gunstige invloed van je sportieve leefstijl op je bloeddruk, cholesterol en bloedsuikerspiegel raak je langzamerhand kwijt.

Je opgebouwde kracht en conditie neemt dus af. Geniet je daarnaast net iets te veel van alle lekkere hapjes en drankjes op je vakantieadres? Dan kom je wellicht een paar pondjes aan. Bovendien krijgen na de zomerstop meer teamsporters een blessure dan gedurende het sportseizoen.

Hoe snel en in welke mate je last krijgt van detraining, hangt onder andere af van je getraindheid. Bij atleten die het hele jaar door fanatiek sporten, gaat het verval een stuk minder snel dan bij beginners die bijvoorbeeld net een paar maanden aan het hardlopen zijn.

Zo blijf je fit

Ben je een weekje weg en laat je je sportoutfit thuis, dan blijft je conditie nog aardig op peil. Ga je twee weken of langer vakantie vieren, dan zul je waarschijnlijk merken dat je uithoudingsvermogen en kracht minder worden. Onderzoek heeft uitgewezen dat het al helpt als je een beetje blijft bewegen. Blijf je op reis af en toe sporten, dan ervaar je bij thuiskomst dat je een stuk fitter bent bij je eerste echte sportschoolbezoek dan wanneer je de hele vakantie niet van je strandstoel was afgekomen.

Hoe pas je dat sporten in in je vakantie? Je hoeft niet per se dezelfde sport te beoefenen als thuis. Kies een activiteit die je leuk vindt, maar waarbij je je ook moet inspannen. Het liefst een halfuurtje per dag. Dat kan stevig wandelen zijn, baantjes trekken in het zwembad, badmintonnen op de camping of een potje tafeltennis. Misschien heb je wel de luxe van een hotel met sportfaciliteiten. Een rondje hardlopen of wat krachtoefeningen doen op een handdoek kan overal.

Sporten in de hitte

Als je naar een zonnige bestemming gaat, is het slim om daar rekening mee te houden. Kies een koel tijdstip voor je training: ’s morgens vroeg of ’s avonds als de zon onder is. Draag luchtige kleding, drink voldoende water en smeer je in met een (zweetbestendige) zonnebrandcrème. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de warmte. Doe het daarom zeker in het begin rustig aan.

Weer thuis: rustig beginnen

Eenmaal thuis is het slim om rustig je sportactiviteiten weer op te pakken. Hopelijk ben je dankzij de bovenstaande tips niet gesloopt na je eerste keer weer sporten, maar wellicht is het toch even wennen.

Doe je aan een (team)sport waarbij je veel loopt? Begin dan twee weken voordat de training start alvast met je loopconditie opvijzelen. Ga twee of drie keer in de week een halfuur hardlopen, waarbij je de ene keer intervallen doet en de andere keer een rustige duurloop.

Bron(nen):

Reactie toevoegen