vrijdag, 17 januari 2020

Net getest: Jumping Fitness

Een intensieve work-out op de trampoline

Jumping Fitness: een nog vrij onbekende manier van sporten. In Nederland is het nieuwe fitness-fenomeen steeds vaker in sportscholen te vinden. Hoewel het een efficiënte en effectieve work-out blijkt te zijn, weten weinig mensen hiervan af. Om dit zelf te ervaren, bezocht ik een groepsles Jumping Fitness.

Jumping Fitness is een intervaltraining waarbij je meer dan 400 spieren activeert door springbewegingen te maken op een kleine trampoline. Tijdens de intensieve work-out doe je dynamische oefeningen op energieke muziek.

Ritmegevoel

De muziek gaat aan en we beginnen met een rustige warming-up op de trampoline. Ik merk meteen dat het voordelig is als je een beetje ritmegevoel hebt. De hele les maak je namelijk verschillende bewegingen op de maat van de muziek. In het begin is het moeilijk om mijn eigen lichaam onder controle te houden door de elastische vering van de trampoline. Kracht is hierbij ontzettend belangrijk. Als je je been-, buik- en bilspieren aanspant, voorkom je dat je de controle over je eigen lichaam verliest. Hoe langer ik op de trampoline sta, hoe makkelijker het me af gaat en hoe zwaarder ik het voor mezelf kan maken.

Tijdens de les zijn we meerdere periodes zeer intensief bezig. Iedere periode doen we nieuwe oefeningen en gebruiken we andere spieren op verschillende muziekstijlen. De oefeningen worden afgewisseld met korte periodes van rust en herstel. We zijn nog geen kwartier bezig of het zweet loopt al van mijn voorhoofd. Na een tijdje voel ik steeds meer verzuring in mijn been- en bilspieren. Met name mijn bovenbenen krijgen het steeds zwaarder te verduren.

Ontwikkeling

Omdat Jumping Fitness nog in ontwikkeling is, komen er maandelijks nieuwe oefeningen bij. Deze les maken we kennis met nieuwe bewegingen. Zo bevinden we ons tijdens de groepsles niet alleen op de trampoline, maar ook naast de trampoline. De instructrice introduceert haar zelf bedachte oefeningen, waarbij we de armspieren intensief moet gebruiken. De trampolinerand wordt bijvoorbeeld gebruikt om push-ups op te doen.

Na een intervaltraining van drie kwartier eindigen we met de cooling-down. Ik rek en ontspan alle spieren die ik tijdens de training heb gebruikt. Mijn lichaam voelt vermoeid, maar ontspannen. Met een voldaan gevoel stap ik van de trampoline af.

Goed alternatief

Jumping Fitness is naar mijn mening een fijne trainingsvorm. Het is een leuke manier om intensief met sport bezig te zijn. Ten eerste kan je het zo zwaar maken als je zelf wilt. Zonder dat je er bewust mee bezig bent gebruik je onwijs veel spieren in het lichaam. Daarnaast is het fitness-fenomeen geschikt voor jong en oud. Gewicht, leeftijd en trainingsniveau zijn niet relevant voor beginners. De meeste sprongen en technieken zijn redelijk eenvoudig te leren. Ook heb je door de energieke muziek, de trampoline en de prettige sfeer niet door dat je daadwerkelijk bezig ben met een effectieve work-out. Als je niet zo van sporten houdt, is Jumping Fitness een leuk alternatief.

Ik mocht een groepsles Jumping Fitness volgen bij Indoor Action in Arnhem. Deze groepsles wordt dagelijks in de sportschool gegeven. Wil je meer informatie over Jumping Fitness of ben je benieuwd naar een locatie bij jou in de buurt? Kijk dan op https://www.jumping.fitness/nl/.