Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
donderdag, 29 juni 2017

Veilig sporten met een blessure

Stop niet, maar sport op maat

Door een blessure kan je zin in sport behoorlijk verminderen. Met deze tips blijf je op een veilige en gezonde manier in beweging.

Elk jaar lopen 4,5 miljoen Nederlanders een sportblessure op, volgens een meting van VeiligheidNL uit 2013. Een jaar later was dat opgelopen naar 4,7 miljoen blessures, dus het aantal neemt toe. Niet gek dat de minister van Volksgezondheid extra geld vrijmaakte voor een programma voor het voorkomen van sportblessures. Jonge sporters en mannen lopen de meeste sportblessures op; denk aan ‘acute letsels’ zoals enkelverdraaiingen op het voetbalveld. De oudere sporter van 65-79 jaar gaat liever fitnessen, zwemmen of tennissen.

Op hogere leeftijd komen vaker ­pees­problemen en slijtageklachten voor, volgens sportarts Anne van Vegchel. Denk aan een achillespeesblessure of een tenniselleboog. Gelukkig kun je zelf veel doen om deze blessures te voorkomen. 

Zo voorkom je een blessure

Tip: Ga pas zwaarder sporten als je klachtenvrij bent

De grootste oorzaak van blessures is dat beginnende sporters te snel te veel willen bewegen, volgens Van Vegchel. Mensen beginnen aan een sportschema, en gaan elke week door naar de volgende stap. Beter is het om pas een stap verder te gaan als er geen klachten meer zijn van de vorige trainingen. Dit principe is ook toepasbaar bij sporten zoals wielrennen, nordic walking of yoga. Maar mag je dan helemaal geen spierpijn hebben? Jawel, spierpijn is onvermijdelijk. Let alleen op dat het binnen 24 uur verdwenen is voor je harder of meer gaat trainen.

Tip: Laat een sportkeuring doen

Van Vegchel adviseert een keuring of ‘preventief sportmedisch onderzoek’ voor iedereen boven de 50 jaar die intensiever wil bewegen. Het is met name verstandig als je extra risico loopt op hart- en vaatziekten, bijvoorbeeld door hoge bloeddruk, hoog cholesterol of suikerziekte. Vaak bestaat de keuring uit een inspanningstest op een fiets en een hartfilmpje. Hierbij kan een vernauwing van een kransslagader ontdekt worden. Dan is het beter eerst langs de cardioloog te gaan, voordat je begint met zwaarder sporten. De sportarts vertelt verder hoe je het risico op spier- of peesblessures kunt verkleinen als je bijvoorbeeld te zwaar bent. Een preventief sportmedisch advies of onderzoek wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering, maar zit vaak wel in een aanvullend pakket.

Zo sport je met een blessure

Tip: Stop niet, maar sport op maat

Veel mensen stoppen met sporten zodra ze een blessure krijgen, merken de adviseurs van het Kenniscentrum Sport. Zonde, want met de juiste begeleiding kan sporten prima en behoud je je conditie. De betere fitnesscentra hebben begeleiders in dienst; vraag daarnaar. Een fysiotherapeut kan uitleggen hoe je goed omgaat met zwakke plekken, zoals bijvoorbeeld ­gewrichtsartrose. Op de website www.sportzorg.nl staan per blessure aangepaste oefeningen om de spieren veilig te blijven trainen.

Tip: Geef de pijn een cijfer

Tip van de sportarts: ben je aan het herstellen van een blessure, geef jezelf dan na het sporten een pijnscore. 0 is geen pijn, en 10 de ergst denkbare pijn. Is de pijnscore hoger dan 4 tijdens het sporten, dan moet je een stap terug doen.

Met dank aan sportarts Anne van Vegchel en de adviseurs van Kenniscentrum Sport Jolande de Zeeuw en Liesbeth Preller.

 

Bron(nen):