Gezondheidsnet.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord
zondag, 24 september 2017

Verbeter je rompstabiliteit met de brug

Goede oefening voor je core-stability

Wil jij je core-stability verbeteren? Dan is de brug, ook wel de bridge of het bruggetje genoemd, een oefening die niet mag ontbreken in je dagelijkse work-out.

De brug lijkt een eenvoudige oefening, maar dat is hij zeker niet. Als je hem goed doet, is hij pittig en zeer effectief. Je traint er je benen, buik en billen mee. Ook verbeter je je core-stability oftewel je rompstabiliteit mee. Met je 'core' wordt je romp of je kern bedoeld: een korset van spieren rondom je rug, buik en bekken. Bij het uitvoeren van allerlei bewegingen heb je deze spieren nodig. Een stabiele, sterke kern vermindert het risico op blessures en daarom is het verstandig om de stabiliteit van je kern te trainen.

Doe de brug

  • Ga op je rug liggen met gebogen benen en je voeten plat op de grond. Zorg dat je knieën boven je enkels staan.
  • Houd je knieën in lijn met je schouders en heupen. Beweeg je bekken vervolgens op en neer en knijp je billen en benen op het hoogste punt zo hard mogelijk samen. Zorg daarbij dat je je rug recht houdt door je buikspieren aan te spannen.

Verzwaren

Gaat bovenstaande variant je goed af? Er zijn genoeg mogelijkheden om deze oefening te verzwaren. Door bijvoorbeeld afwisselend je rechter en je linkerbeen uit te strekken. Houd je heupen hoog en zak niet in. Ook kun je een speciale zachte oefenbal tussen je knieën klemmen. Een andere variant is met een pilates ball. Daar steun je op met je hoofd, nek en schouders. Zo train je de beenspieren extra en ook weer de rompstabiliteit.

Reactie toevoegen