donderdag, 23 januari 2020

De Diëtest: Eet beter voor je maag en darmen ★★★★☆

Minder buikklachten in 10 weken

Er worden heel veel boeken over gezonde voeding en leefstijl uitgegeven. Diëtist Mary Stottelaar leest én beoordeelt ze voor Gezondheidsnet in de rubriek, de Diëtest! Deze keer: Eet beter voor je maag en darmen met huisarts Tamara de Weijer.
Auteur:
Tamara de Weijer, Tessy van den Boom en Catelijne Elzes
Jaar van uitgave:
2019
Prijs:
€ 21,99
ISBN:
978 90 215 7407 3
Aantal pagina's:
192

Voor wie is dit boek bedoeld?

Dit boek richt zich op iedereen met maag- en darmklachten. Denk aan maagpijn, darmkrampen, verstopping, diarree of een opgeblazen gevoel. Op de cover staat: ‘Minder buikklachten in 10 weken’ en dit boek geeft daarvoor een plan. Het boek is bedoeld als een opstap naar anders eten en leven.

Eerste indruk

Fris en helder van opmaak, met veel foto’s en illustraties. Verspreid door het boek zijn interviews met mensen die zelf maag- en darmklachten hebben en hun ervaringen delen en interviews met artsen en een diëtist. Ruim twee derde van het boek bestaat uit recepten.

Wat weten we van de auteurs?

Tamara de Weijer is huisarts en voorzitter van de vereniging Arts en Leefstijl. Eerder schreef ze het boek ‘Eet beter in 28 dagen’. Ze maakte het boek samen met Tessy van den Boom (stylist, die verantwoordelijk was voor de receptuur en de styling van de foto’s) en Catelijne Elzes (journalist). De Weijer heeft zelf een prikkelbare darm en Elzes heeft de ziekte van Crohn, een chronische darmaandoening. Beiden hebben hun leefstijl aangepast en daardoor veel minder klachten.

Wat is er nieuw aan dit dieetboek?

Het boek geeft een stappenplan van 10 weken om de buikgezondheid te verbeteren. Dat is geënt op de richtlijnen van het FODMAP-dieet, een dieet dat wordt voorgeschreven bij een prikkelbare darm. Dit onderzoeksdieet bestaat uit een korte periode waarin veel producten die de darm kunnen prikkelen uit de voeding worden weggelaten. Daarna worden ze één voor één weer geïntroduceerd, zodat je een goed beeld krijgt wat je wel en niet kunt verdragen. Dit dieet wordt vrijwel altijd onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist gevolgd, omdat het vrij streng is en omdat de verschillende stappen precies moeten worden opgevolgd. Volgens de auteurs kan dit echter ook zonder diëtist, puur aan de hand van dit boek. Maar ze zeggen er wel bij dat je dit plan niet zonder begeleiding moet doen als je de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa hebt, als je ondergewicht hebt of als je twijfelt of je wel voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik vind het best een grote klus om dit zonder deskundige begeleiding te doen, en het risico bestaat dat mensen zichzelf te veel beperkingen opleggen en zo erg eenzijdig gaan eten. De Weijer waarschuwt hier inderdaad wel voor, en adviseert om na afloop van het stappenplan het nieuwe voedingspatroon te laten checken door een diëtist.

Even doorlezen

Het stappenplan bestaat uit vier fasen, die summier worden uitgelegd. In de eerste fase wordt koolhydraatbeperkt gegeten en worden veel voedingsmiddelen vermeden. Het dieet bestaat dan grotendeels uit groenten, sommige soorten fruit, eieren, vis, olijfolie, havermout en zilvervliesrijst. Na 2 tot 4 weken worden peulvruchten en bepaalde groentesoorten (zoals ui en kool) toegevoegd en kijk je hoe je darmen daarop reageren. Na nog eens 2 weken komt er lactosearme zuivel bij en in de laatste fase worden volkorengranen toegevoegd. Per fase is er een lijst met toegestane voedingsmiddelen. Er zijn geen voorbeeld dagmenu’s en er is ook geen toelichting op de hoeveelheden. Bij banaan in fase 1 staat bijvoorbeeld ‘niet te veel’, maar wat is niet te veel banaan? Wel worden voor elke fase recepten gegeven. Gedurende elke fase hou je een klachtendagboek bij. In de 10 weken zijn alcoholische dranken, frisdrank en vruchtensappen verboden en er wordt uitgegaan van puur en onbewerkt eten. Aan het eind van de 10 weken weet je op welke voedingsmiddelen je maag en darmen sterk reageren en heb je voor jezelf een persoonlijk voedingsplan gemaakt.

Wat kun je ermee in de praktijk?

Dit is een boek voor iemand die écht gemotiveerd is om de oorzaak van de buikklachten te onderzoeken. Het is geen eenvoudige klus en je moet 10 weken lang heel intensief bezig zijn met anders eten, met koken op een andere manier en met het bijhouden van een klachtendagboek. Gelukkig zijn de recepten wel heel toegankelijk en zien ze er smakelijk uit.

Wat vindt de diëtist van het dieet - helpt dit echt?

Er zijn heel veel mensen in Nederland die regelmatig last hebben van hun maag en darmen. De juiste voeding kan echt veel verschil kan maken en daarom is het heel fijn dat De Weijer en haar team dit boek hebben gemaakt. Ik vind wel dat er veel wordt gevraagd van de lezer die aan de slag gaat met dit boek. De praktische uitleg over de verschillende fasen vind ik erg summier. Zelf zou ik daarom wel begeleiding van een diëtist adviseren in dit traject. Het boek is echt alleen geschikt voor mensen met darmklachten. Voor iedereen die gewoon wat gezonder wil eten, is het eerste boek van De Weijer veel beter geschikt.

Tip: luister ook naar de podcast Gezond Gesprek met Tamara de Weijer.

Oordeel in sterren: ★★★★☆

Pluspunten

  • Lekkere recepten en mooie fotografie
  • Stappenplan
  • Belangrijk onderwerp

 Minpunten

  • Summiere uitleg
  • Vraagt veel inspanning van de lezer
  • Liever met begeleiding van een dietist